Zamawianie tekstów tematycznych, seo lub wpisów blogowych u copywriterów to bardzo częsta czynność. Wiele osób, które posiadają serwisy lub blogi zamawia takie treści w celu np. pozycjonowania czy dostarczenia ciekawego contentu swoim odbiorcom. Składanie zamówienia często jednak odbywa się dość chaotycznie, co może skutkować późniejszymi pomyłkami czy wielokrotnym odpytywaniem o szczegóły. Poniżej prezentujemy jak składać takie zamówienie i co powinno się w nim znaleźć, aby copywriter miał jasną wiadomość jak napisać tekst. Podpowiadamy również jak stworzyć krótki brief i dlaczego warto poświęcić odrobinę czasu na jego wypełnienie.

Zamawiasz teksty — stwórz krótki brief

Jeśli zamawiamy tekst, zdecydowanie powinniśmy stworzyć krótki brief lub wiadomość, która będzie zawierała wszystkie ważne informacje odnośnie samego zamówienia, współpracy i tekstu. Krótki brief nie musi być wymagający, specjalistyczny czy obszerny a może mieć np. postać jedynie notatki. Taką wiadomość, w której zawrzemy wszystkie parametry tekstu, możemy przekazywać zarówno freelancerom, profesjonalnym copywriterem, jak i agencjom marketingowym. Ważne, aby w tej wiadomość znalazły się odpowiednie dane. Krótki brief możemy podzielić na trzy części, w których opiszemy wyżej wymienione sekcje. Tekst możemy sformatować i np. pogrubić czy wypunktować najważniejsze wiadomości. Jeśli nie mamy sprecyzowanych pewnych szczegółów, warto zaznaczyć, że pozostawiamy je w gestii copywritera. Krótki brief możemy przekazać np. po ustnych ustaleniach czy rozmowie tuż przez rozpoczęciem pracy copywritera. Sprawdzi wtedy on brief i będzie mógł przystąpić do pracy.

Dlaczego powinniśmy stworzyć krótki brief?

Powodów, dla których powinniśmy stworzyć krótki brief — wiadomość dla osoby piszącej nam tekst jest kilka. Pierwszy z nich to przekazanie wszystkich ważnych informacji i możliwość stworzenia tekstu, który spełni wszystkie nasze oczekiwania. Im więcej informacji - tym tekst będzie lepiej dopasowany oraz spełni wszystkie nasze oczekiwania względem niego. Konkretne wskazanie wszystkich elementów zamówienia sprawi, że będzie się nam łatwiej pracowało z copywriterem i nie będzie tracił on czasu np. na dopytywanie czy nanoszenie poprawek. W ten sposób ułatwiamy także samą pracę osobie piszącej, która wielokrotnie będzie wracała do briefu w trakcie tworzenia tekstu a wszystkie dane takie jak słowa kluczowe czy objaśnienia będzie miała w jednym miejscu.

Forma współpracy

Pierwszym elementem i sekcją, którą umieścimy w naszym briefie, jest forma współpracy. W tym miejscu warto określić osobę, która jest odpowiedzialna za content i będzie odbierać nasze zamówienie. Dane kontaktowe w postaci numeru telefonu czy adresu e-mail będą bardzo promocje. Kolejnymi danymi wartymi umieszczania są termin oddania zamówienia oraz budżet. Jeśli są one elastyczne, również warto zaznaczyć to i podać konkretne przedziały. Dzięki temu copywriter będzie wiedział, na jaką sumę może liczyć oraz czy może przedłużyć oddanie tekstu. Dzięki temu weźmie też poprawkę na ew. wprowadzenie zmian, tak abyśmy otrzymali gotowy tekst na konkretny termin. Budżet warto podawać w znakach ze spacją np. 4000 zzs lub słowach, choć drugi format jest nieco mniej popularny. Ostatnim elementem jest miejsce — np. adres e-mail - gdzie tekst ma zostać przesłany po ukończeniu i informacja np. o wiadomość dotycząca oddania testu.

Porada: Zazwyczaj cenę tekstu ustala się w formacie np. 15 zł za 1000 zzs. Wiemy dzięki temu ile zapłacimy za określony tekst.

Forma tekstu, styl i odbiorcy

Drugą sekcją — zdecydowanie ważniejszą, dotyczącą już samego tekstu jest sekcja, w której określać będziemy ogólny zarys i kontekst zlecenia. Pierwszą informacją, którą powinniśmy tutaj zawrzeć, jest grupa docelowa oraz miejsce publikacji tekstu, jeśli znamy jego przeznaczenie. Znacznie pomoże to copywriterowi dobrać odpowiednie słownictwo, argumenty a znając kontekst, będzie mógł napisać tekst w odpowiedniej formie. Dobrym przykładem jest np. wykonanie wpisu o pożyczkach, jeśli prowadzimy firmę pożyczkową. W razie braku komunikacji copywriter może napisać tekst przekonujący do wzięcia kredytu bankowego, a nie pożyczki w prywatnej firmie pożyczkowej.

Jak zlecić napisanie seo tekstu?

Kolejnymi ważnymi informacjami jest styl tekstu oraz jego jakość. Powinniśmy określić czy tekst ma być np. pisany w pierwszej osobie oraz, czy będzie to wpis, blogowy, artykuł specjalistyczny czy tekst tematyczny. Są to podstawowe dane, które mają duży wpływ na pisanie tekstu i jego ostateczny efekt czy styl. Jeśli dajemy copywriterowi zlecenia otwarte, np. określając jedynie ogólną tematykę, bez podawania konkretnego tematu tekstu, warto podać mu tematy tekstów, które już opublikowaliśmy na naszym blogu czy serwisie. Zapobiegnie to zdublowaniu tematu i bezsensownemu pisaniu takiego samego artykułu.

Wymagania odnośnie samego tekstu

Ostatnia część briefu lub wiadomości powinna opisywać sam tekst i wszystkie nasze wymogi z tym związane. Napisanie samego tekstu to niecałe zlecenie. Do ustalenia pozostaje jeszcze kilka elementów. Pierwszym z nich to podzielenie tekstu na sekcje. Warto powiedzieć copywriterowi w tej wiadomości czy powinien mieć on śródtytuły, znaczniki h1, h2 itp., lead, czyli krótki chwytliwy wstęp umieszczany na stronie głównej kierujący do tekstu czy tytuł. Copywriter może wykonać zarówno prosty blok tekstu, który i tak będzie następnie formatowany przed opublikowaniem lub stworzyć tekst gotowy do publikacji. Dzięki temu my otrzymamy odpowiedni tekst, a copywriter np. nie będzie tracił czasu na jego formatowanie, jeśli będziemy zmieniać układ tekstu przy publikacji. Jeśli jednak będziemy chcieli, aby tekst był sformatowany, np. posiadał pogrubienia kluczowych słów, wypunktowania czy listy itp. warto wszystkie nasze wymogi dokładnie opisać. Możesz również zlecić pisanie treści na Twoją stronę bezpośrednio tej gdańskiej agencji Jazz SEO.

Drugą informacją wartą umieszczania jest optymalizacja SEO. Obecnie wiele tekstów publikowanych jest w sieci głównie pod tym względem. Jeśli zamawiamy tekst i mamy co do niego plany pozycjonerskie powinniśmy określić słowa kluczowe, słowa, które mogą znaleźć się w tekście, ich intensywność, liczbę czy umiejscowienie. Jeśli zależy jedynie nam na tym, aby tekst był zoptymalizowany pod kątem seo bez konkretnych wymogów, możemy dokładnie napisać taką informację w krótkim briefie.