Oratorium Samson na zakończenie 14. edycji Festiwalu Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego



Kilkanaście koncertów w wielu śląskich miastach, ale również w Krakowie, w trakcie których zabrzmiały wirtuozowskie arie z oper i oratoriów takich kompozytorów jak: Brahms, Bach, Mozart, Moniuszko, Chopin, Schubert, Vivaldi, Händel oraz Gorczyckiego. Za nami 14. edycja Festiwalu  Gorczyckiego, którego wielki finał miał miejsce dzisiaj, 8 grudnia w Operze Śląskiej w Bytomiu.

Tegoroczna edycja 14. Międzynarodowego Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego „Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga” miała na celu zwrócenie uwagi na osoby z dysfunkcją wzroku poprzez program zawierający dzieła niepełnosprawnych kompozytorów oraz udział niewidomych artystów. Festiwal uczcił także 200. rocznicę urodzin Stanisława Moniuszki.

Przypomnijmy, że Festiwal Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego ma na celu przede wszystkim promocję i propagowanie muzyki klasycznej - arcydzieł muzyki wokalno-instrumentalnej. Koncerty odbywają się nie tylko w operach, filharmonii czy domach kultury, ale również kościołach, pałacach, ale również takich miejscach jak: Muzeum Powstań Śląskich czy dziedziniec Sądu Rejonowego w Bytomiu. Prezentowane są podczas nich dzieła najwybitniejszych kompozytów, ze szczególnym uwzględnieniem  dorobku muzycznego najwybitniejszego kompozytora okresu polskiego baroku – Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, urodzonego w Rozbarku, dzisiejszej dzielnicy Bytomia.

Warto podkreślić, że na finał 14. edycji Festiwalu wybrano Operę Śląską, gdzie dzisiaj, 8 grudnia  zabrzmiało Oratorium Samson Georga Friedricha Händla, do wykonania którego zostali zaproszeni soliści specjalizujący się w muzyce barokowej oraz Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Paula Esswooda z Wielkiej Brytanii.

Znakomite dzieło, skomponowane zaledwie w kilka tygodni po ukończeniu słynnego Mesjasza, w czasach Händla było jego najpopularniejszym oratorium. Händel stworzył je w 1743 roku na podstawie poematu Johna Miltona o tytułowym biblijnym przywódcy. Sukces tego oratorium leży przede wszystkim w doskonałych partiach chóralnych oraz w wymagających partiach solowych.

Do wykonania tego wielkiego dzieła zostali zaproszeni wyjątkowi, światowego formatu artyści, specjalizujący się w muzyce barokowej. Solistom towarzyszyła znakomita Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej oraz Chór Filharmonii Śląskiej, a całość poprowadził legendarny Paul Esswood, pochodzący z Wielkiej Brytanii jeden z czołowych na świecie dyrygentów, prekursor tzw. autentycznego wykonawstwa muzyki dawnej.

14. edycję Festiwalu Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Partnerem Festiwalu jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Sponsorami Festiwalu są Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System SA oraz Spółka Węglokoks Kraj Sp. z o.o.

Przypomnijmy, że Grzegorz Gerwazy Gorczycki urodził się między 1665 a 1667 rokiem w Rozbarku koło Bytomia w rodzinie Adama i Anny Gorczyców, właścicieli folwarku. Początkowo uczył się prawdopodobnie w miejscowej szkole parafialnej. Od ok. 1678 r. przypuszczalnie do 1683 r. studiował na Uniwersytecie w Pradze na wydziale sztuk wyzwolonych i filozofii, następnie teologię w Wiedniu i po ok. siedmiu latach otrzymał tytuł licencjata teologii. W 1689 lub 1690 roku przybył do Krakowa, gdzie 23 grudnia 1690 r. przyjął cztery niższe święcenia kapłańskie. 1 października 1694 r. objął funkcję wikariusza Katedry na Wawelu, zaś w 1698 roku otrzymał stanowisko kapelmistrza. Do jego obowiązków należało m.in. dyrygowanie, przygotowywanie repertuaru, komponowanie utworów własnych, kopiowanie głosów kompozycji innych autorów. Zmarł 30 kwietnia 1734 roku w Krakowie.

Galeria zdjęć:



Autor: Tomasz Sanecki
Zdjęcia: Archiwum UM Bytom/Hubert Klimek