38. urodziny linii nr 38



W tym roku mija 38. rocznica uruchomienia w obecnym kształcie jednej z najkrótszych linii tramwajowych w Europie. Z tej okazji już w poniedziałek, 10 lutego na wyjątkowe urodziny zapraszają Tramwaje Śląskie SA, Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym, Urząd Miejski w Bytomiu oraz ZTM.

1350 metrów długości, sześć minut jazdy, pięć przystanków, jedna ulica i wagon pamiętający przełom lat 40. i 50. XX wieku – tak w najkrótszy sposób opisać można linię tramwajową nr 38, kursującą po ulicy Piekarskiej. Co ciekawe możliwość przejechania się zabytkowym regularnie kursującym tramwajem ściąga do Bytomia miłośników komunikacji miejskiej z Polski i zagranicy.

Przypomnijmy, że linia tramwajowa na tej ulicy została zbudowana w 1913 roku i prowadziła do zajezdni miejskich tramwajów bytomskich. Obecna linia nr 38 to właśnie fragment jednej z ówczesnych linii miejskich, prowadzących niegdyś z rynku do istniejącej do dziś zajezdni na końcu ul. Piekarskiej.

Początkowo kursowała nią linia III do Rynku, w latach 1933-1951 była to linia 33 do Kopalni Nowy Orzeł Biały (przemianowana na 35 w 1951 roku), a od 10 lutego 1982 roku linia nosi numer 38.

Dokładnie w 38. rocznicę tego wydarzenia zapraszamy do wspólnego świętowania na przystanek Bytom Kościół św. Trójcy. Uroczystość odbędzie się w godzinach od 11.00 do 13.00, a w samo południe podzielimy okolicznościowy tort
– mówi Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie SA.

Na torowisku na wprost wjazdu na teren kościoła p.w. Świętej Trójcy ustawiony zostanie odświętnie przygotowany, obsługujący na co dzień linię nr 38, wagon typu N, a na chodniku przy kościelnym murze staną namioty, w których pojawią się urodzinowe atrakcje.

Linia nr 38 ma swoich stałych pasażerów i sympatyków, a także motorniczych wyjątkowo z nią związanych. Jeden z nich, dziś już emeryt, obiecał swój udział w urodzinach linii. Będzie więc okazja do spotkań po latach i powspominania wspólnych chwil w tramwaju linii 38 – mówi Andrzej Zowada.
social_1024x512.jpg

Autor: AK
Zdjęcia: archiwum UM Bytom