Nowy tramwaj na historycznej linii



Linia tramwajowa nr 38 biegnąca ul. Piekarską i kursujący tam zabytkowy wagon to jedna z wizytówek Bytomia. Na czas epidemii ze względów sanitarnych charakterystyczny tramwaj zniknął z torów, a jego miejsce zajął nowoczesny „niskopodłogowiec”.

Debiutujący na bytomskich torach blisko 15 - metrowy, dwukierunkowy Moderus MF 10 AC BD, któremu tramwajarze nadali dźwięczne imię „Kasia”, zakupiony został w firmie Modertrans Poznań Sp. z o.o. i od dziś /9 lipca/ obsługuje już pasażerów linii nr 38.

Już na etapie opracowywania projektu unijnego, który realizujemy wspólnie z dziesięcioma miastami Metropolii, zamówiliśmy specjalnie  pod tę linię dwa wagony niskopodłogowe, dwukierunkowe, żeby mogły obsługiwać ul. Piekarską. To pojazdy bardzo przyjazne dla pasażerów, które wprowadzą nową jakość na tej linii - mówi Bolesław Knapik, prezes Zarządu Tramwajów Śląskich SA.

Wprowadzone do eksploatacji nowe nabytki wyposażone są w klimatyzację w przedziale pasażerskim, WiFi, ładowarki USB, rampy ułatwiające wózkom wjazd do tramwaju, a także inteligentne urządzenia informacji pasażerskiej.

Zabytkowa „38-ka” to jeden z naszych symboli, dlatego chcę uspokoić wszystkich jej miłośników i zapewnić, że nie zniknie ona z krajobrazu Bytomia - mówi prezydent Mariusz Wołosz. Trzeba jednak powiedzieć wprost, że dotychczasowy tabor był mocno wyeksploatowany i niezbyt komfortowy dla osób starszych czy mających trudności z poruszaniem się. Nowy, niskopodłogowy tramwaj zniweluje te niegodności - dodaje prezydent.

I tak zabytkowa N-ka, po złagodzeniu rygorów sanitarnych, będzie poruszała się po bytomskich torach na przemian z tramwajem niskopodłogowym. Tylko w ten sposób możemy zadbać o starszych czy niepełnosprawnych pasażerów, a jednocześnie zachować niepowtarzalny klimat ul. Piekarskiej, po której już od przeszło 100 lat jeżdżą tramwaje - mówi prezydent Mariusz Wołosz.

Przypomnijmy, że w marcu, kiedy ogłoszono stan epidemii, linia nr 38 została zawieszona, gdyż w zabytkowym wagonie typu N nie było możliwości spełnienia obostrzeń sanitarnych związanych z pandemią COVID-19. Linia ma zaledwie 1350 metrów, a jej początki sięgają 1913 roku. Jest aktualnie najkrótszą linią tramwajową w Polsce. Możliwość przejechania się zabytkowym regularnie kursującym tramwajem ściąga do naszego miasta miłośników komunikacji miejskiej z Polski i zagranicy.

Zakup jest jednym z elementów prowadzonego przez spółkę przedsięwzięcia „Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko- Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego prze Unię Europejską.

Galeria zdjęć:



Autor: AK
Zdjęcia: archiwum UM Bytom, fot. Hubert Klimek