Rowerem po oznakowanej trasie



Zakończył się pierwszy etap wymiany oznakowania szlaku rowerowego nr 6 i 20 biegnącego od granicy z Tarnowskimi Górami do Miechowickiej Ostoi Leśnej. Liczące około 13 km trasy są jednymi z najbardziej uczęszczanych przez rowerzystów, co wyraźnie pokazały „rowerowe” konsultacje społeczne. Oznakowanie tras rowerowych jest pierwszym etapem wdrażania w życie wyników mapowania tras rowerowych w ramach akcji #BytomNaKole.
 
 - Przez wiele lat kwestia dróg rowerowych w naszym mieście była spychana na margines. Organizując akcję ich mapowania i zapraszając do niej bytomian, tylko utwierdziliśmy się w przekonaniu, że to jeden z tych tematów, który nie może czekać. Zanim rozpocznie się sezon rowerowy, jedna z tras będzie już dobrze oznakowana i bezpieczna dla użytkowników – mówi Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.

13 km wśród zieleni

Na pierwszy rzut poszły utworzone  przed dekadą trasy rowerowe nr 6 i 20, o łącznej długości ponad 12 km (w tym trasa rowerowa nr 6 - 5,4 km , trasa rowerowa nr 20 - 6,7 km). Trasa nr 6 prowadzi z Bytomia - Dąbrowy Miejskiej do osiedla Miechowice i granicy z Zabrzem Rokitnicą. Z kolei trasa nr 20 biegnie z Bytomia - Dąbrowy  Miejskiej - ul. Celną poprzez kompleksy leśne (Piekielec, Hipolit, Segiet) do granicy z Tarnowskimi Górami.
 
- Trasy te w większości mają nawierzchnię w dobrym lub zadowalającym stanie technicznym. Po latach użytkowania, oznakowanie wymagało jednak odświeżenia nie tylko ze względu na wpisane obiektów do których trasa prowadzi na listę światowego dziedzictwa UNESCO, co miało miejsce w 2017 roku, ale przede wszystkim dlatego, że ich konstrukcje były wykonane z drewna i większa ich cześć uległa już zniszczeniu – mówi Paweł Mirosławski z Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów.

W ramach I etapu prac przy  „szóstce” i „dwudziestce” stanie łącznie 99 metalowych tablic pokrytych folią odblaskową tak, by były widoczne również po zmierzchu. - Do tej pory odświeżyliśmy już 10 km 303 m trasy od granicy z Tarnowskimi Górami do Miechowickiej Ostoi Leśnej. Przed nami dalszy etap prac – mówi Paweł Mirosławski. Koszt zakupu i montażu oznakowania tras rowerowych nr 6 i 20 to wydatek 31 tys. zł.

II etap – usprawnienie ruchu

W drugiej fazie projektu poprawy infrastruktury rowerowej, drogowcy zajmą się uzupełnieniem oznakowania od Miechowickiej Ostoi Leśnej do granicy z Zabrzem. Ponadto na odcinkach ze skrzyżowaniami dróg publicznych zostaną wprowadzone usprawnienia ruchu  m.in. w postaci wymalowanych na jezdni przejazdów co pozwoli wygodnie i bezpiecznie poruszać się na rowerze.
 
- Należy przy tej okazji podkreślić aktywny udział członków Komisji Sportu i Rekreacji Młodzieżowej Rady Miasta w pracach nad inwentaryzacją szlaków rowerowych oraz w projektowaniu poszczególnych rozwiązań w terenie. Współpraca z młodymi ludźmi oraz możliwość korzystania z ich rad i podpowiedzi w kontekście wytyczania i przywracania szlaków rowerowych jest nie do przecenienia. To był ważny krok, który zrealizowaliśmy w ramach prac związanych z poprawą infrastruktury rowerowej na terenach zielonych naszego miasta. W przyszłym roku zajmiemy się innymi trasami, którymi poruszają się rowerzyści – mówi Wojciech Bryś, naczelnik Wydziału Inżynierii Środowiska.


Galeria zdjęć:



Autor: AK
Zdjęcia: archiwum UM Bytom, fot. Hubert Klimek