Ponad 550-metrowy odcinek kolei wąskotorowej w Bytomiu - Suchej Górze przejdzie modernizację w ramach zwycięskiego projektu Bytomskiego Budżetu Obywatelskiego „Kolej Nieco Większych Prędkości vol. 2”. To kolejna ważna inwestycja poprawiająca nie tylko stan infrastruktury należącej do Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, ale również mająca wpływ na bezpieczeństwo podróżujących turystów. Remont torowiska zgodnie z umową, którą 29 września podpisało miasto z wykonawcą zostanie zrealizowany jeszcze w tym roku, a jego całkowity koszt to 499 tys. zł.

Kolejny odcinek kolei wąskotorowej przejdzie modernizację

- Cieszę się, że mieszkańcy naszego miasta dostrzegają potrzeby Górnośląskich Kolei Wąskotorowych i zagłosowali na ten projekt w ramach ubiegłorocznego głosowania #BO_Bytom - mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. - Kolej wąskotorowa to jedna z naszych największych atrakcji turystycznych, jednak wymaga sporych nakładów finansowych. Miasto jako współwłaściciel i właściciel części taboru oraz członek Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych wspiera kolej dotacjami, współfinansuje przewozy dla dzieci i młodzieży oraz modernizację infrastruktury - dodaje wiceprezydent Michał Bieda.

Ponad 500-metrowy odcinek kolei wąskotorowej zostanie zmodernizowany

W ramach projektu „Kolej Nieco Większych Prędkości vol. 2” rozebrany zostanie tor kolei wąskotorowej o długości 550 mb w Suchej Górze w rejonie ulicy Polnej i Lazarówka. Wykonawca inwestycji wykona korytowanie starej podsypki, wykona nową podbudowę z kruszywa oraz położy nowe drewniane podkłady kolejowe, na których ułożone zostanie nowe torowisko. W ramach zaplanowanych robót zabudowana zostanie także nawierzchnia przejazdu kolejowo-drogowego przez ulicę Lazarówka. Nowa nawierzchnia będzie wykonana w technologii prefabrykowanych płyt CBP lub płyt małogabarytowych.

Roboty modernizacyjne potrwają 12 tygodni

Zgodnie z podpisaną umową, wykonawca - Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych ma 12 tygodni na wykonanie wszystkich prac, co oznacza, że powinny się one zakończyć jeszcze w tym roku. Roboty kolejowe będą prowadzone tak, aby nie zakłócać rozkładu jazdy, jednak w przypadku wymiany dłuższego odcinka torowiska może nastąpić czasowe wstrzymanie kolejowego na remontowanym odcinku.

Kolejna inwestycja w Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych

Naprawa 550 mb torowiska kolejowego to kolejna już inwestycja w infrastrukturę Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. W 2020 roku zrealizowany został remont 1160 metrów linii kolei wąskotorowej, którą kursuje Górnośląska Kolej Wąskotorowa łącząca Bytom z zalewem Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim. W ramach zrealizowanych prac wykonawca zmodernizował torowisko wąskotorowe w okolicach stacji Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Północny oraz w rejonie Dąbrowy Miejskiej. Zdemontowane zostały stare podkłady i tory kolejowe, a następnie wykonano nowe podbudowy z kruszywa oraz położono nowe podkłady i tory kolejowe. Koszt całej inwestycji wyniósł wówczas 834 tys. zł, z czego 769 tys. zł to dofinansowanie z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z kolei w grudniu 2021 roku po trwającym blisko rok gruntownym remoncie kotła, oddana do eksploatacji została lokomotywa parowa „Ryś” pochodząca z 1950 roku. Przypomnijmy, że w 2019 roku pozyskało ją Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, a gmina zakupiła za 140 tys. zł udziały w prawie własności do lokomotywy, co umożliwiło przeprowadzenie jej remontu.

W 2022 roku Gmina Bytom dla Górnośląskich Kolei Wąskotorowych pozyskała z czterech kopalń: z oddziału KWK „Makoszowy” w Zabrzu, oddziału KWK „Centrum” w Bytomiu, oddziału Kopalni Węgla Kamiennego w Całkowitej Likwidacji /była KWK „Kazimierz-Juliusz” w Sosnowcu”/ oraz KWK „Wieczorek” w Katowicach, 42 elementy taboru kolejowego i infrastruktury torowej, na które składają się: lokomotywy, wozy urobkowe, wozy średnie do transportu materiałów, wagony podsadzkowe, platformy WOZ, wagon cysterny oraz wóz do transportu butli technicznych, a także napęd zwrotnicowy ręczny i elektryczny, puszki kablowe, tory kolejowe oraz pręty nastawcze.