Nowa kolej do Rudy Śląskiej i Zabrza – miasto zdobywa fundusze na inwestycje!
W Bytomiu rusza budowa nowego odcinka kolei, który ma na celu przywrócenie połączeń z Rudą Śląską i Zabrzem. Dzięki pozyskanym funduszom z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, mieszkańcy zyskają nowe możliwości komunikacyjne, co z pewnością wpłynie na rozwój regionu.

W Bytomiu trwają intensywne prace nad budową nowego odcinka kolejowego, który ma połączyć miasto z Rudą Śląską i Zabrzem. Projekt zakłada nie tylko budowę około 6 kilometrów nowych torów, ale także modernizację istniejącego torowiska oraz budowę niezbędnych obiektów infrastruktury kolejowej. Wiceprezydent Bytomia, Michał Bieda, podkreśla znaczenie tego przedsięwzięcia dla lokalnej społeczności, wskazując na korzyści, jakie przyniesie mieszkańcom.

- Przebudowa linii kolejowej nr 131 w naszym mieście wchodzi w decydujący etap. 15 grudnia PKP PLK w pełni uruchomiło halę peronową bytomskiego dworca, skąd odjeżdżają już pociągi w stronę Gliwic, Tarnowskich Gór, Lublińca oraz Chorzowa i Katowic – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.

Nowe połączenie kolejowe ma na celu uczynienie Bytomia ważnym węzłem komunikacyjnym w ramach Kolei Metropolitalnej. W planach jest również budowa trzech centrów przesiadkowych, które mają ułatwić mieszkańcom korzystanie z transportu publicznego. Dzięki tym inwestycjom, podróżowanie po regionie stanie się bardziej komfortowe i dostępne.

Inwestycja, która zmieni oblicze komunikacji w regionie

Projekt „Prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom Bobrek Wschodni” ma na celu stworzenie nowego połączenia między Rudą Chebzią, Zabrzem a Bytomiem. W ramach tego przedsięwzięcia powstaną nowe przystanki osobowe, w tym Ruda Orzegów oraz Bytom przy ul. Zabrzańskiej. Mieszkańcy Bytomia-Bobrka i Szombierek, a także dzielnicy Orzegów w Rudzie Śląskiej, zyskają bezpośredni dostęp do większych miast, takich jak Zabrze czy Katowice.

W sierpniu 2023 roku podpisano umowę na prace projektowe, a w 2026 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót budowlanych. Gmina Bytom pokryje 25% kosztów kwalifikowanych, a pozostałe 75% zostanie sfinansowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Realizacja inwestycji jest możliwa dzięki dofinansowaniu z Programu „Kolej Plus”, co podkreśla znaczenie współpracy między samorządami a instytucjami kolejowymi.

Przyszłość transportu kolejowego w Bytomiu

Opracowanie Studium Planistyczno-Prognostycznego w ramach Programu „Kolej Plus” zaplanowane jest na lata 2023-2026, a sama realizacja robót budowlanych ma rozpocząć się w 2026 roku i potrwać do 2029 roku. Warto zaznaczyć, że dokumentacja projektowa obejmie nie tylko koncepcję przestrzenną, ale także wszystkie niezbędne pozwolenia administracyjne.

Inwestycja ta ma szansę na znaczące poprawienie jakości transportu kolejowego w regionie, co z pewnością wpłynie na codzienne życie mieszkańców. W miarę postępu prac, Bytom stanie się bardziej dostępny, a nowe połączenia kolejowe przyczynią się do rozwoju lokalnej gospodarki. Jakie jeszcze zmiany przyniesie ta inwestycja? Czas pokaże, ale już teraz widać, że przyszłość transportu w Bytomiu rysuje się w jasnych barwach.


Według informacji z: Urząd Miejski Bytom