Co bytomianie sądzą o reklamach w mieście?



Nadmiar reklam, zbyt duża ich wielkość i nagromadzenie w jednym miejscu, a także konieczność uporządkowania reklam w przestrzeni miejskiej. To najważniejsze kwestie poruszone przez mieszkańców podczas pierwszego spaceru w ramach konsultacji społecznych w sprawie uchwały reklamowej.

Przypomnijmy, że w ramach konsultacji społecznych prowadzone są również badania ankietowe – kwestionariusz można wypełnić w formie elektronicznej i papierowej. Odpowiedzi na 12 pytań zajmują zaledwie kilka minut, a pytania dotyczą m.in. wpływu reklam na wizerunek miasta i odbiór krajobrazu, konieczności regulacji prawnej reklam i elementów małej architektury czy wyglądu ogródków gastronomicznych.

Wypełnienie kwestionariuszy ankiet to niejedyny sposób, w jaki mogą wypowiedzieć się mieszkańcy na temat przestrzeni. Dzisiaj, 17 lutego odbył się pierwszy spacer badawczy w ramach konsultacji społecznych. Uczestnicy spaceru z Rynku wyruszyli w stronę placu Michała Wolskiego mijając po drodze budynki na ul. Gliwickiej i Dworcowej, gdzie znajdują się zabytkowe kamienice.

Zbyt duża ilość reklam na budynkach wpływa na ich estetykę. Widać to szczególnie w centrum miasta, gdzie jest wiele zabytkowych kamienic, które niestety są zakryte reklamami
– mówił jeden z uczestników spaceru.

Przypomnijmy, że badania ankietowe i spacery badawcze to kolejny element prac nad uchwałą w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych oraz ogrodzeń. Tzw. uchwała reklamowa ma wprowadzić ład przestrzenny w mieście, a przedsiębiorcom pomóc w dotarciu z czytelną informacją do klientów. Wnioski z konsultacji społecznych zostaną ujęte w specjalnym raporcie. Na jego podstawie powstaną poszczególne zapisy w uchwale reklamowej.

Już dzisiaj zapraszamy Państwa na kolejny spacer badawczy, który odbędzie się 24 lutego o 15.30. Tym razem z Biura Promocji Bytomia /Rynek 7/ spacer poprowadzony zostanie w kierunku ul. Wrocławskiej do ul. Łużyckiej.

Przypomnijmy, dzięki Ustawie krajobrazowej, która weszła w życie we wrześniu 2015 r., ład przestrzenny porządkują miasta w całej Polsce. Wprowadziła ona szereg nowych rozwiązań, mających na celu ochronę krajobrazu. Przede wszystkim dała jednak możliwość ustalania przez samorządy zasad i warunków sytuowania szyldów, tablic i urządzeń reklamowych, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów, z jakich nośniki reklamowe mogą być wykonane. Ustawa uprawnia samorządy także do wprowadzenia i egzekwowania kar za niestosowanie się do przepisów.

Galeria zdjęć:



Autor: Tomasz Sanecki
Zdjęcia: Archiwum UM Bytom/Grzegorz Goik