Skrzyżowanie ul. Wrocławskiej i Łużyckiej po remoncie - jest bezpieczniej i estetyczniej



Ponad pół miliona złotych pochłonął remont skrzyżowania ul. Wrocławskiej i Łużyckiej, w ramach którego wykonano szereg robót poprawiających bezpieczeństwo pieszych oraz komfort jazdy kierowców. W ramach inwestycji niezbędnych napraw doczekały się także sieci uzbrojenia podziemnego.

Przypomnimy, że punktem wyjścia remontu była awaria sieci wodociągowej u zbiegu ul. Wrocławskiej i Łużyckiej. Po tym zdarzeniu Miejski Zarząd Dróg i Mostów i Bytomskie Przedsiębiorstwa Komunalnego zawarły porozumienie, że przy okazji napraw uzbrojenia podziemnego, wspólnie odtworzą nawierzchnię jezdni uszkodzoną podczas usuwania awarii.

Dla nas była to okazja do usunięcia głębokich kolein w jezdni oraz w zatoce autobusowej, dzięki czemu poprawiliśmy bezpieczeństwo użytkowników drogi. Co ważne, inwestycję zakończyliśmy przed terminem, bo rozszerzony zakres remontu miał być zakończony do 11 grudnia, a już 27 listopada skrzyżowanie było w pełni przejezdne – mówi Paweł Wittich, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów.   

Warto zaznaczyć, że po przeprowadzeniu procedury przetargowej udało się uzyskać oszczędności, które pozwoliły rozszerzyć zakres remontu ul. Wrocławskiej oraz włączyć w nie także roboty drogowe przy ul. Łużyckiej. I tak wykonawca prac – firma Dalpol wspólnie ze spółką Tramwaje Śląskie poprawiły ułożenie płyt torowych na przejeździe oraz podniosły nawierzchnię na styku z przejazdem tramwajowym. Kierowcy przejeżdżający w tym rejonie przez tory z pewnością odczują różnicę, bo przejazd jest bardziej komfortowy – mówi Paweł Wittich.


W ramach prowadzonych prac, Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. wymieniło uszkodzone zasuwy w sieci wodociągowej w rejonie skrzyżowania z Łużycką oraz zatoki autobusowej. Z kolei jedna z sieci telefonii komórkowej wyremontowała studnię teletechniczną przy dojściu do przystanku. Wymieniając warstwę bitumiczną wyregulowano nowe włazy studni kanalizacyjnych, których część dostarczyła spółka BPK oraz zastosowano nowe nasady wpustów deszczowych. Pełne ręce roboty mieli drogowcy, którzy nie tylko wymienili 4,5 tysiąca metrów kwadratowych warstwy ścieralnej na ul. Wrocławskiej oraz prawie 600 metrów kwadratowych tejże warstwy na ul. Łużyckiej.

Prace objęły wzmocnienie konstrukcji zatoki autobusowej przy przystanku Wrocławska – Łużycka w kierunku do Miechowic i Karbia. Wyremontowano też 90 metrów kwadratowych chodnika biegnącego do przystanku z rejonu bramy KWK Centrum oraz chodnik przy przejściu przez torowisko tramwajowe.

Istotną częścią tej inwestycji była także  przebudowa wyspy segregującej ruch w obrębie przejścia do pieszych ul. Wrocławskiej,a także wymiana uszkodzonych krawężników i ich obniżenie, co zwiększy komfort osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, rodziców z wózkami dziecięcymi czy osób z problemami w poruszaniu się – mówi Paweł Wittich.  Przy przejściach dla pieszych przy  ul. Wrocławskiej i ul. Łużyckiej zastosowaliśmy pasy z kostki integracyjnej, informujące niewidomych i niedowidzących o zbliżaniu się do przejścia – dodaje Wittich.

 W ramach remontu ekipy drogowe wymieniły i dostroiły detekcję sygnalizacji świetlnej, a także  zadbały o nowe barierki chodnikowe przy skrzyżowaniu z ul. Łużycką oraz przy chodniku przy dojściu do zatoki autobusowej. Remont ten pozwolił nam tak rozbudować system kanalizacji kablowej sygnalizacji drogowej, że w przypadku awarii nie będziemy ingerować w wyremontowane nawierzchnie - mówi Paweł Wittich.   

Drogowcy odtworzyli już docelową organizację ruchu w postaci oznakowania poziomego, lecz z uwagi na panujące warunki atmosferyczne malowali je cienkowarstwowo. Na wiosnę planowane jest malowanie strukturalne, grubowarstwowe. Ponieważ przejście przy ul. Wrocławskiej jest dość newralgiczne pojawi się tam biało-czerwone przejście, co zwiększy widoczność i bezpieczeństwo pieszych.

Autor: AK
Zdjęcia: archiwum UM Bytom. G. Goik