Górnośląska Kolej Wąskotorowa to jedna z największych atrakcji turystycznych nie tylko w Bytomiu, ale również na Śląsku. To również postindustrialne dziedzictwo związane z rozwojem kolei wąskotorowych w naszym mieście. Aby je chronić z inicjatywy prezydenta Bytomia Mariusza Wołosza nasze miasto przystąpiło 26 kwietnia do Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Uchwałę w tej sprawie podjęli radni Rady Miejskiej.
- Turystyczna kolej wąskotorowa jest najstarszą na świecie czynną koleją wąskotorową, a jej początki sięgają 1853 roku. Dla Bytomia to jedna z największych atrakcji, która przyciąga miłośników kolei nie tylko z regionu, ale również z całej Polski - mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz. - Aby mogła ona regularnie kursować niezbędne są remonty infrastruktury oraz naprawa i modernizacja istniejącego taboru. Nasze miasto wspiera GKW dotacjami, współfinansuje przewozy dla dzieci i młodzieży oraz modernizację infrastruktury. Jako współwłaściciel i właściciel części taboru, zdecydowaliśmy się na przystąpienie do Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych - podkreśla Mariusz Wołosz.
Miasto chce wspierać i wykorzystać potencjał GKW
Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych powstało w 2003 roku, a jego głównym celem jest zachowanie w jak najlepszym stanie istniejących linii, obiektów i taboru Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz ochrona dóbr kultury i tradycji jakie stanowią zabytki kolejnictwa i techniki. Przystępując do Stowarzyszenia, nasze miasto chce nie tylko zaangażować się w promocję tej atrakcji turystycznej, ale też wykorzystać potencjał, jakim jest wpisanie kopalni srebra w Tarnowskich Górach i rezerwatu „Segiet” na światową listę dziedzictwa UNESCO. Kolej wąskotorowa przebiega w pobliżu terenów wpisanych do UNESCO, a lokalizacja stacji kolejowych umożliwia miłośnikom przyrody oraz odkrywania podziemnych przygód szybki dojazd malowniczymi zakątkami naszego miasta.
- Chcemy wykorzystać potencjał, jakim dysponuje Górnośląska Kolej Wąskotorowa. Będziemy starać się wspierać Stowarzyszenie zarówno finansowo, jak również merytorycznie, uczestnicząc w projektach i przedsięwzięciach mających na celu promocję kolei wąskotorowej oraz poprawę jej infrastruktury - mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.
Miasto i Metropolia w 2020 roku przekazała na GKW ponad 1,2 mln zł
Od 2019 r. miasto zwiększyło wydatki inwestycyjne na Górnośląską Kolej Wąskotorową. W 2020 r. Zrealizowany został remont 1160 metrów linii kolei wąskotorowej, którą kursuje Górnośląska Kolej Wąskotorowa łącząca Bytom z zalewem Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim. W ramach zrealizowanych prac wykonawca zmodernizował torowisko wąskotorowe w okolicach stacji Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Północny oraz w rejonie Dąbrowy Miejskiej. Zdemontowane zostały stare podkłady i tory kolejowe, a następnie wykonano nowe podbudowy z kruszywa oraz położono nowe podkłady i tory kolejowe. Koszt całej inwestycji wyniósł 834 tys. zł, z czego 769 tys. zł to dofinansowanie z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Nasze miasto w 2020 roku oprócz remontu torów kolejowych, dofinansowało również Górnośląską Kolej Wąskotorową kwotą blisko 399 tys. zł, tym samym tylko w 2020 roku łącznie z remontem torowiska kolejowego gmina Bytom wspólnie z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią przekazały łącznie ponad 1,2 mln zł.
Atrakcja Bytomia znana w całej Polsce
Turystyczna kolejka wąskotorowa jest najstarszą na świecie czynną koleją wąskotorową, a jej początki sięgają 1853 roku. Dla mieszkańców Bytomia, ale zwłaszcza turystów odwiedzających nasze miasto jest to jedna z największych atrakcji. Kolejka wąskotorowa łączy Bytom z rezerwatem przyrody „Segiet” oraz ośrodkiem sportowym „Sport Dolina” w Bytomiu - Suchej Górze, kopalnią srebra w Tarnowskich Górach, a także zalewem Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim.
W sumie trasa kolei ma 21 km, a wąskotorówka zatrzymuje się na dziesięciu stacjach, mijając po drodze zabytkową Elektrociepłownie w Bytomiu - Szombierkach, a także lokomotywownie w Bytomiu - Karbiu, gdzie można zobaczyć zabytkowe parowozy, wagony wąskotorowe oraz tzw. Salonkę z 1912 roku.
W ubiegłym roku Górnośląska Kolej Wąskotorowa przewiozła łącznie ponad 19,6 tys. osób.