Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych otrzymało wsparcie od PKP Polskich Linii Kolejowych SA, które przekazały stowarzyszeniu szyny i elementy toru. Dzięki temu, możliwe będzie wykonanie remontu torowiska w Bytomiu i Tarnowskich Górach.

PKP PLK wsparły Górnośląskie Koleje Wąskotorowe przekazując szyny i elementy toru. Atrakcją SGKW będzie z pewnością parowóz Ryś - fot. Mariusz Senderowski

Kolejne wsparcie dla Górnośląskich Kolei Wąskotorowych

Darowizna PKP Polskich Linii Kolejowych SA o wartości ponad 435 tys. zł to wsparcie dla utrzymania podróży Górnośląskimi Kolejami Wąskotorowymi. Szyny, uzyskane podczas wymiany torów, będą wykorzystane na trasie kolei wąskotorowej pod zarządem Stowarzyszenia.

- Darowizna PKP Polskich Linii Kolejowych SA to korzyść dla pasjonatów kolei i turystów. Działania związane z zachowaniem tradycji i historii dróg żelaznych w regionie są niezwykle ważne. Wspieramy tę działalność, przekazując niewykorzystywane już na „dużej” kolei elementy infrastruktury - powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Przekazane przez PLK szyny pozwolą na utrzymanie przejezdności jednego z odcinków wąskotorowej trasy: Bytom - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie, wykorzystywanego w ruchu turystycznym. W ciągu roku koleją podróżuje ponad 21 tys. osób. Dzięki wymianie szyn podróże będą bardziej komfortowe i bezpieczne. Rozpoczęcie prac planowane jest w kwietniu. Będą prowadzone najpierw w Tarnowskich Górach, a następnie na terenie Bytomia, w dzielnicach Sucha Góra i Stroszek-Dąbrowa Miejska.

- Darowizna od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w postaci 4 km szyn wraz z akcesoriami pozwoli nam wyremontować najbardziej wyeksploatowane odcinki naszej linii na terenie Bytomia i Tarnowskich Gór. Umożliwi to dalszą bezpieczną eksploatację trasy - jednego z ważniejszych zabytków techniki w województwie śląskim. Bardzo się cieszymy, że PLK pamiętają o kolejach mniejszych prędkości i świadkach historii kolei, jakimi są koleje wąskotorowe. Szyny, które „dużej” kolei nie są już potrzebne, na naszej kolei wąskotorowej z powodzeniem posłużą jeszcze kilkadziesiąt lat. - powiedział Kamil Czarnecki, prezes Zarządu Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

- Dla kolejarzy ważne jest, aby przyszłe pokolenia mogły znać historię kolei. Wspieramy instytucje i organizacje zajmujące się ochroną zabytków techniki oraz promujące kolej. Materiały, które nie pełnią już swojej roli na sieci zarządzanej przez PLK, służą działaniom związanym z podróżami lub historią kolei. Również w województwie śląskim wspieramy stowarzyszenia związane z historią i tradycją kolei - powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Miasto Bytom również wspiera SGKW

Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych regularnie otrzymuje wparcie od Miasta Bytom, które w kwietniu 2021 roku przystąpiło do Stowarzyszenia, aby wesprzeć nie tylko promocję największej w mieści atrakcji turystycznej, ale również jej infrastrukturę. - W grudniu 2021 roku za 140 tys. zł zakupiliśmy parowóz, który został wyremontowany i będzie służył mieszkańcom oraz turystom jako kolejna atrakcja - mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda. W tym roku miasto pozyskało także dla SGKW tabor kolejowy i elementy infrastruktury od Spółki Restrukturyzacji Kopalń.

PKP PLK wsparły Górnośląskie Koleje Wąskotorowe przekazując szyny i elementy toru. Atrakcją SGKW będzie z pewnością parowóz Ryś

Warto dodać, że gmina Bytom pozyskała 42 elementy taboru kolejowego i infrastruktury torowej, na które składają się: lokomotywy, wozy urobkowe, wozy średnie do transportu materiałów, wagony podsadzkowe, platformy WOZ, wagon cysterny oraz wóz do transportu butli technicznych, a także napęd zwrotnicowy ręczny i elektryczny, puszki kablowe, tory kolejowe oraz pręty nastawcze. Miasto pokryło jedynie koszty nabycia przekazanego mienia w kwocie 30 tys. zł.

Czym zajmuje się Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych?

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to jedna z największych atrakcji turystycznych w naszym regionie oraz jeden z najważniejszych elementów Szlaku Zabytków Techniki. Można nimi dojechać do Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach, Rezerwatu „Segiet” w Bytomiu - Suchej Górze oraz nad Zalew Nakło - Chechło. Czynny parowóz bez wątpienia będzie wielką atrakcją Górnośląskich Kolei Wąskotorowych przyciągającą rzesze turystów z całej Polski. Będzie także żywą pamiątką minionej ery wielkiego przemysłu, a także, dzięki swojej historii, górnictwa rudnego, które przez długie lata było źródłem bogactwa Bytomia.

Stowarzyszenie powstało w roku 2003, a celem jego istnienia jest zachowanie w jak najlepszym stanie istniejących linii, budynków i taboru Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz ochrona dziedzictwa przemysłowego. Jego wolontariusze i pracownicy wykonują prace obejmujące wszelkie aspekty działania firmy kolejowej - od utrzymania porządku na terenie stacji i wzdłuż torów poprzez remonty nawierzchni kolejowej, remonty taboru aż po prowadzenie wszelkiej niezbędnej dokumentacji.

Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych co roku bierze udział w Industriadzie, największym festiwalu dziedzictwa przemysłowego w Polsce, organizuje przejazdy na trasie Bytom Wąskotorowy - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie oraz systematycznie rozbudowuje Izbę Tradycji, czyli niewielkie, ale bardzo interesujące muzeum, gdzie prezentowane są pamiątki związane z Górnośląskimi Kolejami Wąskotorowymi.