Dodatkowe oznakowanie poziome, słupki i barierki - to narzędzia, jakie najczęściej stosuje Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu, by poprawić bezpieczeństwo w rejonie skrzyżowań i przejść dla pieszych. W ostatnim czasie drogowcy zadbali o wprowadzenie kolejnych trójkątów widoczności m.in. w Śródmieściu, Rozbarku, Szombierkach oraz Stroszku.
- Aby poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym nie tylko doświetlamy i modernizujemy przejścia dla pieszych, ale też dbamy o poprawę widoczności w rejonie skrzyżowań - mówi Przemysław Wrona, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów. - MZDiM przy przejściach dla pieszych, przystankach oraz przy przejazdach dba o zapewnienie lepszej widoczności, stosując odpowiednie oznakowanie, montując słupki, które ograniczają możliwość parkowania w newralgicznych miejscach - podkreśla wiceprezydent Michał Bieda.
Jaką rolę pełni trójkąt widoczności?
Trójkąt widoczności to nic innego jak pole widzenia, które ma zapewnić bezpieczeństwo na drodze. Dlatego w rejonie skrzyżowań unika się stawiania zbędnych masztów ze znakami, reklamami oraz innych obiektów mogących mieć wpływ na widoczność. Trójkąty widoczności ważne są nie tylko przy skrzyżowaniach, ale również m.in. przy dojeździe do przystanków komunikacji miejskiej, przejściach dla pieszych, przejazdach drogowo-tramwajowych oraz drogowo-kolejowych, ale także przed zwężeniem jezdni, w rejonie przejazdów rowerowych oraz na zjazdach z drogi.
W Bytomiu ostatnio prace związane z zapewnieniem trójkątów widoczności były prowadzone m.in. przy skrzyżowaniu ul. Musialika i Sokoła z ul. Witczaka oraz przy przejściu dla pieszych, gdzie pojawiła się wyłączona z ruchu powierzchnia jezdni oraz słupki poliuretanowe, przy wyjeździe z ul. Baczyńskiego w ul. Zabrzańską, gdzie wydłużono odcinek z zakazem zatrzymania się wzdłuż torowiska tramwajowego, a także w rejonie Szkoły Podstawowej nr 44 przy ul. Grota-Roweckiego. Tam drogowcy zamontowali na chodniku słupki blokujące możliwość parkowania, dzięki czemu kierowcy wyjeżdżający ze szkoły uzyskali lepszą widoczność. Kolejne prace związane z poprawą widoczności były prowadzone także przy skrzyżowaniu ul. Brzezińskiej i Witczaka, gdzie zamontowano słupki blokujące parkowanie na chodniku. Przy ul. Narutowicza drogowcy również ograniczyli możliwość parkowania, poprawiając widoczność kierowcom wyjeżdżającym z osiedla.
Trójkąt widoczności to wymóg ustawowy
Poprawa widoczności poprzez wprowadzanie trójkątów widoczności to nie tylko realizacja potrzeb mieszkańców, którzy zgłaszają uwagi i propozycje dotyczące poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Obowiązkowe trójkąty widoczności dotyczą skrzyżowań i zostały zapisane w aktach prawnych mówiących o warunkach technicznych przy planowaniu, projektowaniu, ale także wykonywaniu robót drogowych związanych m.in. z remontem lub przebudową dróg.
W Bytomiu realizowane przebudowy dróg, remonty jezdni, ale również modernizowane przejścia dla pieszych uwzględniają zastosowanie trójkątów widoczności zgodnie z wytycznymi ministerstwa infrastruktury.