Dobudowa drugiego toru na istniejącym odcinku jednotorowym przy ul. Tarnogórskiej oraz przebudowa torowiska w rejonie ulicy Tarnogórskiej i Chrzanowskiego wraz z rozjazdami. To najważniejsze prace, jakie we wrześniu będą trwały na jednym z kluczowych odcinków linii tramwajowej z centrum do zajezdni w Stroszku. Jego przebudowa będzie się wiązała z całkowitym wstrzymaniem ruchu tramwajów na Stroszek. Obecnie wykonawca inwestycji - konsorcjum firm Contraxim Sp. z o.o. z Zielonej Góry i PPHU Dabud Sp. z o.o. z Chorzowa rozpoczął przebudowę torowiska tramwajowego na odcinku od ul. Piłkarskiej do skrzyżowania ul. Tarnogórskiej i Morcinka.

Przebudowa linii tramwajowej na Stroszek. Ruszyły prace przy ul. Tarnogórskiej

- Przebudowa odcinka w rejonie ulicy Tarnogórskiej i Chrzanowskiego będzie wiązała się z utrudnieniami w komunikacji tramwajowej i drogowej. Są one jednak nieuniknione przy tak dużej inwestycji, jaką jest przebudowa jednej z najważniejszych i najdłuższych linii tramwajowych w Bytomiu - podkreśla wiceprezydent Michał Bieda.

Stan prac na linii tramwajowej z centrum do Stroszka

Roboty związane z przebudową obydwu torów tramwajowych najbardziej zaawansowane są na odcinku od zajezdni w Stroszku do ul. Piłkarskiej oraz od przystanku Urząd Miasta Bytom do przystanku Bytom Batorego. Na tych odcinkach nie tylko wykonano już nowe torowiska tramwajowe, przebudowano przejazdy drogowo-tramwajowe przez ul. Dąbrowa Miejska, Leśną i Węglową oraz Parkową w rejonie Pływalni Krytej, ale również przygotowano wszystkie fundamenty pod nowe słupy trakcyjne. Ponadto na odcinku ze Stroszka do centrum trwa również budowa nowych peronów przystankowych, a na przejazdach drogowo-tramwajowych przy ul. Dąbrowa Miejska i Węglowej pojawi się sygnalizacja świetlna.

W połowie września wstrzymanie ruchu tramwajowego i rozpoczęcie przebudowy torowiska przy ul. Tarnogórskiej

Spółka Tramwaje Śląskie SA planuje od 11 września całkowite wstrzymanie ruchu tramwajowego na odcinku Bytom Urząd Miejski - Stroszek Zajezdnia, co umożliwi rozpoczęcie przebudowy torowiska tramwajowego, z uwzględnieniem dobudowy drugiego toru przy ul. Tarnogórskiej /w rejonie Szkoły Podstawowej Mistrzostwa Sportowego/, rozjazdów na ul. Chrzanowskiego oraz budowę sygnalizacji świetlnej.

Przebudowa prawie stumetrowego odcinka torowiska w rejonie Szkoły Podstawowej Sportowej przy ul. Tarnogórskiej będzie wiązała się z koniecznością wycinki drzew, ale również zwężeniem jezdni ul. Tarnogórskiej. Spółka Tramwaje Śląskie uzyskała już pozytywne decyzje wydane przez Śląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na wycinkę 10 topoli rosnących przy jednotorowym odcinku przy ul. Tarnogórskiej, których płytkie korzenie rozsadzają chodnik, uniemożliwiając osobom z niepełnosprawnościami lub z wózkami dziecięcymi swobodnie poruszanie się. Część rosnących przy torowisku topoli jest także pochylona i stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa pieszych i pasażerów tramwajów oraz przejeżdżających ulicą samochodów.

Przebudowa linii tramwajowej na Stroszek. Ruszyły prace przy ul. Tarnogórskiej

Jaki jest zakres prac modernizacyjnych?

Przebudowa torowiska tramwajowego od skrzyżowania ul. Powstańców Warszawskich i Sądowej do zajezdni w Stroszku to jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych przez spółkę Tramwaje Śląskie w Bytomiu. Linia ta łączy bowiem centrum Bytomia z Dąbrową Miejską, a także osiedlem im. gen. Ziętka oraz Stroszkiem, zapewniając mieszkańcom tych dzielnic dojazd do centrum, ale również Chorzowa i Katowic. Realizacja tej inwestycji podzielona jest na odcinki, a mimo trwających prac, przez większość czasu utrzymywany jest ruch tramwajowy na tej linii.

Inwestycja obejmuje odcinek ok. 14 tys. metrów toru pojedynczego. Przeznaczony do modernizacji odcinek jest linią niemal w całości dwutorową, wydzieloną. Jedynie przy Szkole Podstawowej Mistrzostwa Sportowego linia na nieco ponad stumetrowym fragmencie jest jednotorowa i w ramach tej inwestycji zostanie ona zastąpiona linią dwutorową. W ramach inwestycji dwutorowa linia tramwajowa wybudowana zostanie w technologii klasycznej na podkładach strunobetonowych, zaś przejazdy torowo-drogowe i przejścia przez torowisko powstaną z użyciem prefabrykowanych płyt torowych. Przebudowany zostanie układ zasilania wraz ze słupami i siecią trakcyjną. Wybudowane zostaną nowe perony tramwajowe, zamontowane elektrycznie sterowane i podgrzewane zwrotnice oraz system smarownic minimalizujący hałas.

Przebudowanych łącznie zostanie 20 rozjazdów, 24 komplety przyrządów wyrównawczych /przy zastosowaniu przyrządów wyrównawczych szyny łączone są spawami, dzięki czemu znacząco zmniejsza się hałas emitowany przez tramwaj/, a także powstaną tzw. trzy przelotki torowe umożliwiające w razie konieczności przejazd tramwaju z jednego toru na drugi i prowadzenie ruchu po jednym torze.

Przypomnijmy, że przebudowa torowiska tramwajowego na odcinku od Śródmieścia Bytomia /od skrzyżowania ul. Sądowej z Powstańców Warszawskich/ do zajezdni w Stroszku kosztuje łącznie 88,5 mln zł.