W regionie przemysłowym takim jak Śląsk łatwiej trafić na przewozy o ponadnormatywnym charakterze. Tego rodzaju operacje logistyczne są bowiem często wykonywane na rzecz dużych firm, fabryk i zakładów produkcyjnych, w których potrzebne są duże maszyny lub inne gabarytowe obiekty, których nie można przewieść w mniejszych częściach. W Bytomiu również jest zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi, ale co tak właściwie należy rozumieć pod pojęciem transport ponadgabarytowy? I kto zajmuje się jego organizacją?
Kiedy jest potrzebny transport ponadgabarytowy?
Przewozy ponadnormatywne należą do najtrudniejszych operacji logistycznych i odznaczają się specjalistycznym charakterem. Wykonuje się je przy wykorzystaniu samochodów z przyczepami niskopodwoziowymi, dzięki którym możliwy jest bezpieczny przewóz nawet bardzo ciężkich i dużych ładunków na duże odległości.
O przewozach gabarytowych można mówić, gdy pojazd wraz z ładunkiem przekracza którąś z dopuszczalnych w przepisach norm. Chodzi tu o długość pojazdu (18,75 m w przypadku zespołu pojazdów i 16,5 m w przypadku auta naczepą), wysokość (do 4 metrów), szerokość (większą niż 2,55 m), rzeczywistą masę całkowitą (nie większą niż rzeczywistą masę całkowitą powiększoną o 40%) oraz nacisk na osie pojazdu nie większy niż 11,5 t. Jeśli choć jedna z tych wartości jest przekroczona, zorganizowanie transportu ponadgabarytowego staje się koniecznością.
Jako że Śląsk jest regionem przemysłowym, przewozy ponadnormatywne nie powinny u nikogo wywoływać zdziwienia. Transport ponadgabarytowy w Bytomiu może się wiązać na przykład z potrzebami przedsiębiorstw działających w branżach górniczej i hutniczej. Korzystać z niego mogą także firmy chemiczne czy branża budowlana. Choć zresztą przewozy gabarytowe są dość specjalistyczną niszą, ze względu na charakter przewożonych ładunków są one również dość zróżnicowane. Doskonale widać to, gdy bliżej przeanalizuje się zakres usług wykonywanych w tej dziedzinie przez firmy transportowe.
Na jakie usługi transportu ponadgabarytowego można liczyć w Bytomiu?
Warto tu bowiem podkreślić, że najbardziej medialne przewozy ponadgabarytowe, takie jak przewóz wiertnicy TBM z Opola do Rzeszowa, nie są wcale codziennością tej branży. Rzecz jasna budzą one największą ciekawość i zainteresowanie opinii publicznej, a do tego wymagają wielomiesięcznych przygotowań i są skomplikowane logistycznie, ale większość tego rodzaju działań jest o wiele mniej spektakularna.
Transport ponadgabarytowy obejmuje między innymi transport maszyn przemysłowych, transport maszyn budowlanych oraz transport maszyn rolniczych. Dotyczy zatem takich sprzętów jak prasy, piece, roboty przemysłowe, transformatory, generatory, elementy linii produkcyjnych, koparki, walce, wozidła, młoty i kafary, kombajny, ciągniki czy przyczepy rolnicze. Przewozy gabarytowe to także przewóz ciężkich pojazdów na przyczepach niskopodwoziowych. Można dzięki nim transportować sprzęt wojskowy i zabytkowe auta. Wozi się tak również elementy konstrukcyjne różnych budowli - od przęseł mostów i konstrukcji stalowych oraz betonowych, aż po elementy turbin wiatrowych. Nienormatywny charakter ma również wiele łodzi i jachtów, dla których transport drogowy może być jedynym lub po prostu najlepszym sposobem na to, aby dotrzeć na dany akwen. A to tylko kilka przykładów tego, jak wszechstronny i zróżnicowany jest transport ponadgabarytowy.
Kto organizuje przewozy ponadgabarytowe?
Przewozy ładunków ciężkich wymagają fachowej wiedzy i dużego doświadczenia. Do ich realizacji jest także niezbędny fachowy sprzęt, a w szczególności niskopodwoziowe środki transportu. Z tych względów transportem gabarytów zajmują się wyspecjalizowane firmy przewozowe, które są w stanie podołać najbardziej skomplikowanym zadaniom logistycznym i są gotowe na wyzwania. Należy przy tym zaznaczyć, że każdy przejazd ponadnormatywny ma wyjątkowy charakter i oznacza inne problemy i przeszkody do pokonania.
W niektórych przypadkach firmy transportowe przygotowują się przez wiele miesięcy do przeprowadzenia danego zlecenia. Najtrudniejsze przewozy wymagają starannego przygotowania, a często także opracowania technicznych sposobów realizacji zadania. Nawet jednak mniejsze zlecenia wymagają przemyślanego, profesjonalnego podejścia.
W transporcie gabarytowym wszystko musi być dopracowane w najmniejszych szczegółach. Dotyczy to zresztą nie tylko samego wykonania zlecenia, ale i jego administracyjno-prawnej otoczki. Profesjonalne firmy transportowe dbają o to, by pozyskać niezbędne licencje, pozwolenia na przejazd, kwestie ubezpieczeniowe i opłaty, a także inne formalne aspekty przewozu. Transport ponadnormatywny nie jest łatwym zadaniem, ale istnieją firmy, które, wykorzystując odpowiednie know-how, są w stanie przewieźć niemal każdy ładunek gabarytowy.