Zapewne każdy z nas, doskonale pamięta na czym polegała zabawa w głuchy telefon. Niestety podobnie wygląda dzisiaj komunikacja w wielu firmach. Informacja jest kierowana w pewnej postaci, natomiast dociera do współpracowników w zgoła odmiennej formie. Warto mieć na uwadze, że może to doprowadzić do licznych problemów organizacyjnych, które mogą spowodować zahamowanie rozwoju przedsiębiorstwa, a w skrajnych przypadkach nawet do jego upadku.

Należy pamiętać o tym, co znaczy dla każdej organizacji skuteczna komunikacja. Aktualnie świadomość ludzi na temat istoty tego zagadnienia, jest bardzo wysoka, dlatego firmy często wysyłają swoich pracowników na szkolenie z komunikacji.

Odpowiednia organizacja dzięki komunikacji

Jak wiadomo, sprawna komunikacja w przedsiębiorstwie jest niezwykle potrzebna menedżerom, którzy dzięki niej, mogą skutecznie planować strategie i monitorować postępy wykonywanych prac. Niezbędna jest też dla pracowników, ponieważ jasne i zrozumiałe komunikaty jakie mogą otrzymywać, pozwalają im na jeszcze szybszą i efektywniejszą pracę. Wymienić można wiele korzyści jakie niesie za sobą skuteczna komunikacja:

  • Znacznie przyspiesza proces decyzyjny, umożliwiając rozpatrzenie wszelkich zalet i wad danego rozwiązania,
  • umożliwia zlokalizowanie problemu, a co za tym idzie, odnaleźć środki, które pomogą go wyeliminować,
  • niesie wiedzę z zakresu realizowanych projektów oraz metod wykonywania zadań dla pracowników firmy, a dzięki temu ich praca może być skuteczniejsza,
  • wspiera budowanie pozytywnych relacji między pracownikami, ale też między pracownikiem, a menedżerem – bardzo istotnie wpływa to na funkcjonowanie firmy,
  • pozwala na pełną kontrolę wszelkich procesów jakie zachodzą w firmie, łącznie z działaniami i zachowaniami członków organizacji,
  • wspiera kształtowanie postaw pracowników.

Warto także wspomnieć o jeszcze jednej, bardzo istotnej zalecie komunikacji w firmie. Pozwala wprowadzić do organizacji porządek, który odgrywa niebagatelną rolę w realizowaniu zadań oraz osiąganiu celów. Jeżeli komunikacja interpersonalna w przedsiębiorstwie stoi na niskim poziomie, może dojść do licznych konfliktów, błędów, opóźnień i obniżonej motywacji u członków załogi. Co ważne, jeżeli braki komunikacyjne będą nawarstwiać się przez długi okres czasu, ciężej będzie firmie uporać się z tym problemem.

Szkolenie z komunikacji – jak ważne jest do dla firmy?

Najczęściej popełniane błędy komunikacyjne

Aby kompleksowo zatroszczyć się o odpowiednią komunikacje w swojej firmie, należy potrafić dostrzegać popełniane błędy, za które odpowiada właściciel. W wielu przypadkach, niestety osoba ta bagatelizuje istotę komunikacji, przez co pojawiają się kolejne błędy i problemy. Dlatego tak istotne jest, by odbyć szkolenie z komunikacji.

Wyróżnić można kilka, najczęściej popełnianych błędów komunikacyjnych w firmie:

Nieodpowiednie narzędzia do przekazywania informacji. Obecnie, informacyjne tablice, firmowe biuletyny a nawet spotkania z pracownikami, nie są już wystarczające. Jako, że mamy do czynienia z dynamicznym rozwojem przekazu, musi być on zelektronizowany. Oznacza to, że warto posłużyć się np. komunikatorami internetowymi, bądź też wewnętrzną siecią e-mail.

Błędem jest także ograniczona, jednostronna komunikacja. Właściciele firm, zbyty często stawiają swoje słowo ponad wszystko. Wówczas, bardzo ciężko jest o uzyskanie szacunku wśród pracowników. Komunikacja jednostronna, gdzie pracownicy odpowiedzialni są jedynie za wykonywanie poleceń, jest skrajnie nieefektywna i prowadzi donikąd.

Bardzo często zdarza się, że firmy nie są otwarte na zmiany. Istnieje wiele przykładów przedsiębiorstw, które mogą pochwalić się ogromnie szybkim rozwojem. Warto pamiętać o tym, że z postępem w parze musi iść także ewolucja mentalności. Na żadnym etapie, nie można pozwolić sobie by osiąść na laurach. Po pewnym czasie może dojść bowiem, do pogorszenia się przekazu informacji, a skutkiem tego będzie zahamowanie rozwoju.