Na bytomskich ulicach pojawiły się ekipy remontowe, które będą usuwać pozimowe ubytki w nawierzchni jezdni. Miejski Zarząd Dróg i Mostów podpisał już umowy na bieżące remonty dróg, a na terenie naszego miasta będą działały dwie niezależne firmy. Wartość podpisanych umów związanych z remontami dróg to blisko 1,2 mln zł.
Gdzie prowadzone będą remonty dróg?
W pierwszej kolejności rozpoczęto prace na skrzyżowaniu ulic Pułaskiego i Reja, gdzie w czasie zimy wystąpiły znaczne ubytki w nawierzchni jezdni. Następnie remonty będą wykonywane na ul. Towarowej, Składowej, Robotniczej, Didura, Skłodowskiej, Zygmunta Starego oraz Kazimierza Wielkiego. Jednocześnie druga firma w najbliższych tygodniach będzie wykonywała prace remontowe na ul. Kolejowej, Szyb Zachodni, Hajdy, Łużyckiej i Olimpijskiej, Tulipanów, Świętochłowickiej, Łokietka, Konstytucji, Stara Cynkownia, Francuskiej, Racjonalizatorów oraz Suchogórskiej.
- Z powodu znacznych pozimowych uszkodzeń nawierzchni na terenie całego miasta, prosimy wszystkich kierowców o cierpliwość, zwracanie uwagi na pracujące ekipy drogowców i tymczasowe oznakowanie - mówi Paweł Wittich, zastępca dyrektora ds. technicznych Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Bytomiu. - Warto dodać, że oprócz remontów dróg rozpoczęliśmy także wiosenne przeglądy gwarancyjne na tych ulicach, które w ostatnim czasie zostały przebudowane lub wyremontowane - dodaje Paweł Wittich.
Wiosenne przeglądy gwarancyjne Miejski Zarząd Dróg i Mostów rozpoczął od ul. Grota Roweckiego, Świętej Elżbiety, Wojciechowskiego, Reptowskiej, Karlika, Wrocławskiej przy Reja oraz Bażantowej.
Pierwsze obserwacje pozwalają stwierdzić, że nowe drogi dobrze poradziły sobie z trudnymi warunkami szczególnie ostatniej zimy, bo usterek jest mało, są punktowe - podkreśla Paweł Wittich z MZDiM-u.
W kolejnych tygodniach będą przeprowadzane przeglądy ulic Wyzwolenia, Musialika, Szyby Rycerskie, Mochnackiego, Małachowskiego, jak również przebudowanych przystanków autobusowych. Przeglądy gwarancyjne będą prowadzone do połowy maja, a wszystkie usterki, które wchodzą w zakresy prac zrealizowanych przez wykonawców będą usuwane i zabezpieczane w ramach gwarancji, bez dodatkowych opłat.
Warto podkreślić, że najważniejszym celem jest utrzymanie szczelności nawierzchni, tak aby na jak najdłużej zabezpieczyć nowe asfalty przed niszczącym działaniem wody i temperatury. W związku z tym szczególna uwaga wykonawców zostanie zwrócona na:
- zabezpieczenia spękań niskotemperaturowych, które pojawiły się w niektórych miejscach na jezdniach, szczególnie ostatniej zimy przy silnych mrozach, powodujących kurczenie się i sztywnienie asfaltu,
- zabezpieczenia łączeń technologicznych pomiędzy pasami ruchu, na łączeniach nowych asfaltów ze starymi, wokół studni kanalizacyjnych i przy
wpustach, żeby zapobiegać penetracji w tym miejscu przez wodę i erozję spowodowaną zamarzaniem; - korekt zapadniętych studni lub wpustów deszczowych, jeżeli takie się pojawiają,
- wdrożenia metod lepszego odprowadzenia wody deszczowej, tam gdzie tworzą się zalewiska,
- korekt miejscowych wypiętrzeń lub zapadlisk w chodnikach, które mogły się pojawić, bo woda w podbudowach z grudniowych opadów deszczu zamarzała i zwiększała swoją objętość - kostki brukowe są wówczas wypiętrzane i pojawiają się nierówności. Na wodę w drogach i chodnikach działają takie same mechanizmy, jak na butelkę z napojem włożoną do zamrażalki, która w takich sytuacjach pęka lub ulega zniekształceniom, a tej zimy woda deszczowa w podbudowach dróg i chodników zamarzała i rozmarzała wielokrotnie.