Zapraszamy po raz kolejny do Teatru Rozbark na spektakl „Szekspir: makieta”, który powstały w koprodukcji kolektywu dziewczyńskiego “blisko” (Anna Rogóż i Mira Mańka) oraz zespołu Teatru Rozbark. Spektakl będzie można zobaczyć w sobotę i niedzielę /8 - 9 stycznia/ o godz. 19.00. Warto dodać, że w zbliżający się weekend obniżamy ceny biletów kupionych przed spektaklem w kasie Teatru Rozbark /normalny bilet po 20 zł, zaś ulgowy po 10 zł/.

„Szekspir: makieta” na deskach Teatru Rozbark

„Szekspir: makieta” to spektakl składający się z czterech części, a z każdej z nich wybrzmiała opowieść o doświadczeniu samopoznania. Makieta pojawiała się w tym spektaklu w bardzo wielu miejscach inscenizacji, ale nie zawsze była przedmiotem, który tradycyjnie rozumiemy jako makietę.

William Szekspir, znany ze swojej fascynacji toposem świata jako teatru, często podsuwał swoim bohaterom słowa, w których ujawniali konwencjonalność trawiących ich namiętności, sztuczność niektórych afektów lub wprost demaskowali iluzję świata rzeczywistego.

Twórczynie „Szekspira: makiety” wykorzystały eksplorowane przez dramatopisarza pole napięcia, jakie tworzy się między bohaterem a jego twórcą. Wielkie namiętności, kojarzone z monumentalnym gestem, a nawet sztampą, na scenie rozgrywały się w nieoczekiwanych przestrzeniach - pudełkach po butach czy słoikach. Wszystko po to, by na nowo zapytać o kwestie fundamentalne.

Spektakl na kanwie "Poskromienia złośnicy”, „Hamleta”, "Tytusa Andronikusa” i „Romeo i Julii”, powstał pod opieką artystyczną Anny Piotrowskiej i zdobył dwie nagrody podczas Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku - pierwszą honorową nagrodę specjalną OFF oraz nagrodę publiczności ze szczególnym uwzględnieniem kreacji aktorskich Julii Lewandowskiej i Szymona Michlewicza-Sowy.

Spektakl „Szekspir: makieta” powstał dzięki wsparciu Festiwalu Szekspirowskiemu w ramach programu SzekspirOFF Produkcje oraz Open Eyes Festival.

Warto dodać, że premiera bytomska spektaklu odbyła się 5 września 2021 roku, otwierając jednocześnie nowy sezon artystyczny 2021/2022 Teatru Rozbark.

Spektakl zdobył dwie nagrody podczas Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku: pierwszą honorową nagrodę specjalną OFF oraz nagrodę publiczności ze szczególnym uwzględnieniem kreacji aktorskich Julii Lewandowskiej i Szymona Michlewicza-Sowy.

Anna Rogóż - scenografka, kostiumografka, graficzka. Absolwentka scenografii na ASP w Krakowie oraz Digital Visual Design fińskiego Aalto University. Współpracowała przy tworzeniu scenografii do spektakli krakowskiego Teatru Ludowego („Sekretne Życie Friedmanów” w reż. Marcina Wierzchowskiego, „Zahipnotyzuj mnie”, reż. Małgorzata Bogajewska), TR Warszawa (Rechnitz. Opera - Anioł Zagłady”, reż. Katarzyna Kalwat), Teatru Starego (Panny z Wilka, reż. Agnieszka Glińska), Teatru Współczesnego w Szczecinie (“Piknik pod Wiszącą Skałą, reż. Mira Mańka) oraz Nowego Teatru („Powrót do Reims”, reż. Katarzyna Kalwat). Uczestniczka polskich oraz międzynarodowych wystaw. Członkini zespołu polskiej Wystawy Studenckiej na Praskim Quadriennale 2019. Współpracowała z Alkiem Janickim w ramach grupy PerForm, czego rezultatem był mapping na fasadzie Teatru Słowackiego oraz Centrum Multimedialne na Wawelu.

Mira Mańka - reżyserka, dramaturżka, dramatopisarka, studentka V roku wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. W ramach kolektywnego spektaklu “kto nie ma nic ten może wszystko” w Teatrze Nowym im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, wyreżyserowała jedną z czterech części spektaklu. We wrześniu 2020 roku otrzymała Grand Prix dla najlepszego reżysera na Festiwalu Koszalińskie Konfrontacje Młodych “m-teatr” za spektakl „Piknik pod wiszącą skałą” z Teatru Współczesnego w Szczecinie. Zrealizowała dwa spektakle dla NST w Krakowie w ramach projektu „Młodzi w Starym online” - „Małą Syrenkę” H.Ch. Andersena (tekst/reżyseria) oraz „Kochanowski” w reżyserii Piotra Fronia (dramaturgia). W lutym 2020 roku na zaproszenie Festiwalu Opera Rara wyreżyserowała spektakl „Enoch Arden” wg poematu A. Tennysona do muzyki Richarda Straussa. W sezonie 2018/2019 została laureatką konkursu dla debiutujących reżyserów i reżyserek „Młodzi w Starym” i debiutowała spektaklem „Czartoryska. Artefakty”. Spektakl został zaprezentowany na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w 2019 roku.