Pętlę indukcyjną, czyli nowoczesny system wspomagania słuchu, który znacznie poprawia zrozumiałość mowy osobie niedosłyszącej korzystającej z aparatu słuchowego, zainstalowano w budynkach Urzędu Miejskiego w Bytomiu przy ul. Parkowej 2, Smolenia 35, a wkrótce pojawi się w Urzędzie Stanu Cywilnego przy ul. Olejniczaka 22.
Wyposażenie bytomskich obiektów użyteczności publicznej w nowoczesny sprzęt, który ma ułatwić słabo słyszącym klientom załatwienie spraw, to efekt unijnego projektu Śląskie samorządy bez barier dostępne dla wszystkich. W ramach projektu bytomskie urzędy nie tylko wzbogaciły się o sprzęt do obsługi osób słabosłyszących, ale też skorzystały ze szkoleń m.in. w zakresie rozwiązań ułatwiających zatrudnianie osób z niepełnosprawnością.
- Zależy nam na tym, aby budynki użyteczności publicznej były przyjazne dla osób o szczególnych potrzebach, dlatego cieszymy się, że dzięki tej inwestycji obiekt stał się dostępniejszy, a nasi klienci będą mogli sprawniej załatwić sprawę - mówi Mirosław Luks, Sekretarz Miasta.
Jak działa pętla indukcyjna
Osoby korzystające z aparatów słuchowych lub implantów ślimakowych często borykają się z problemem negatywnego wpływu akustyki szczególnie w większych pomieszczeniach, ponieważ w aparatach słuchowych mowa zlewa się z hałasem otoczenia lub są zbyt blisko mowy. Wówczas jedynym rozwiązaniem jest pętla indukcyjna, dzięki której wzrasta komfort słyszenia oraz jakość odbieranego przez aparat słuchowy dźwięku.
- Pętle indukcyjne w budynkach użyteczności publicznej to kolejny krok w likwidacji barier. Dzięki temu rozwiązaniu, udało się dostosować instytucję do potrzeb osób słabosłyszących, a tym samym poprawić jakość świadczonych usług - mówi Hilary Zawada, miejski rzecznik ds. osób z niepełnosprawnością, koordynator ds. dostępności.
Przypomnijmy, że na początku roku z myślą o osobach niedosłyszących zainstalowano pętlę indukcyjną w Beceku.
Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach II Osi Priorytetowej Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działania 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne.