PKP Polskie Linie Kolejowe SA rozpoczynają prace związane z modernizacją linii kolejowej w Bytomiu. W związku z przebudową linii kolejowej, od 13 września pasażerowie podróżujący z Bytomia do Gliwic będą korzystać z nowego peronu tymczasowego zlokalizowanego przy ul. Zabrzańskiej. Dojście do peronu będzie możliwe przez peron kolei wąskotorowej, a dodatkowo wyznaczone zostanie alternatywne dojście do peronu od strony ul. Zabrzańskiej dla osób z niepełnosprawnościami.
W ramach zaplanowanych robót nie tylko zostanie przebudowany odcinek łączący Chorzów Batory z Bytomiem i Nakłem Śląskim, ale również hala peronowa bytomskiego dworca, gdzie zmodernizowane i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami zostaną trzy perony, zainstalowane będzie nowe nagłośnienie i oznakowanie peronów oraz oświetlenie i mała architektura. Dzięki wspólnym ustaleniom władz miasta z PKP PLK, Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków oraz organizacji pozarządowych, wróci przeszklenie hali peronowej dworca pochodzącej z 1929 roku. Takie rozwiązanie pozwoli na dodatkowe doświetlenie peronów, a także na odtworzenie historycznego charakteru stacji w Bytomiu.
- Rozpoczynająca się modernizacja linii kolejowej nr 131 oraz hali peronowej dworca PKP to nie tylko zwiększenie komfortu jazdy dla pasażerów, ale również szansa na większą liczbę połączeń kolejowych, w tym dalekobieżnych - mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. - Liczymy również, że powstająca linia kolejowa do Pyrzowic oraz nowe połączenie kolejowe z Rudą Śląską, będą miały wpływ na zwiększenie ruchu pasażerskiego przez nasze miasto - dodaje wiceprezydent Michał Bieda.
Ruszają prace. Będą zmiany dla podróżnych jadących do Gliwic
Roboty związane z modernizacją hali peronowej dworca PKP w Bytomiu rozpoczęły się od budowy peronu tymczasowego dla podróżujących w relacji Bytom - Gliwice. W związku z tym od wtorku, 13 września nastąpią zmiany w organizacji ruchu dla podróżujących do Gliwic, bowiem pociągi kursujące do Gliwic będą odjeżdżać z tymczasowego peronu zlokalizowanego od strony ul. Zabrzańskiej. Dojście do peronu będzie możliwe do strony pl. Wolskiego tunelem zachodnim oraz dalej przez peron kolei wąskotorowej, a dodatkowo wyznaczone zostanie alternatywne dojście do peronu od strony ul. Zabrzańskiej dla osób z niepełnosprawnościami
Warto dodać, że oprócz prac w hali peronowej bytomskiego dworca PKP, przebudowa obejmie także wiadukt kolejowy w ciągu ul. Zabrzańskiej, Łagiewnickiej i Miarki. Zostaną zachowane fronty konstrukcji stalowych oraz odtworzone powierzchnie ścian i gzymsów z cegły. Z kolei na stacji zostanie przebudowanych ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Powstanie nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania Bytom, z którego dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego do Radzionkowa. Warto dodać, że układ torowy w stacji został zaprojektowany z uwzględnieniem istniejącej nastawni bramowej. Po zakończeniu prac zostanie zwiększona nie tylko przepustowość stacji, ale rozdzielony będzie także ruch towarowy od pasażerskiego.
Przebudowa stacji Bytom jest częścią dużej inwestycji na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie
Prace modernizacyjne na odcinku Centralnej Magistrali Węglowej od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego rozpoczęły się w marcu 2022 roku. W pierwszej fazie na odcinku Chorzów Batory - Chorzów Stary powstanie nowy przystanek Chorzów Uniwersytet, a także zmodernizowana zostanie infrastruktura kolejowa, perony na stacjach Chorzów Miasto i Chorzów Stary. Z kolei na odcinku linii nr 131 w Bytomiu zmodernizowane zostaną stacje w Bytomiu, Bytomiu - Karbiu, a stacja Bytom - Północny zostanie przesunięta o około 500 metrów na północ w kierunku ul. Strzelców Bytomskich, tak by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek. Na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki, stojaki na rowery, a także tablice informacyjne.
Będzie szybciej i bezpieczniej
Modernizacja odcinka nie tylko usprawni przewozy koleją z Katowic, Tarnowskich Gór, Lublińca i Kluczborka, Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni. Zostanie wymienione 60 km torów wraz z siecią trakcyjną. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 165 rozjazdów. Na szlaku Chorzów Batory - Chorzów Miasto zostanie dobudowany dodatkowy tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii kolejowej, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów. Wydłużenie torów na stacjach pozwoli na przyjmowanie dłuższych składów, do 750 metrów. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h.
Poziom bezpieczeństwa zwiększy z kolei Lokalne Centrum Sterowania Bytom wyposażone w nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Przebudowane będą przejazdy i przejścia dla pieszych. Zaplanowano budowę 4 nowych obiektów: dwóch przejść pod torami dla pieszych i dwóch wiaduktów w Chorzowie i Radzionkowie. Przebudowa obejmie 25 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukty w Radzionkowie i Świętochłowicach. Dzięki temu będą mogły sprawnie kursować dłuższe i cięższe pociągi.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują zadanie „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo”. Wartość prac to 1,2 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac budowlanych planowane jest w 2024 roku.