Realizowana przez Tramwaje Śląskie SA przebudowa linii tramwajowej ze Śródmieścia do zajezdni w Stroszku wchodzi w decydujący etap. Po zakończeniu prac związanych z modernizacją pierwszego toru, wykonawca realizuje już roboty budowlane na drugim torze, gdzie układana jest warstwa stabilizacji oraz tłucznia pod podkłady torowe, a także wykonuje fundamenty pod nowe słupy trakcyjne. W kolejnych miesiącach planowana jest przebudowa torowiska w rejonie ul. Tarnogórskiej, gdzie dobudowany zostanie drugi tor na obecnie istniejącym odcinku jednotorowym.
- Modernizacja linii tramwajowej na Stroszek nie tylko poprawi komfort jazdy i bezpieczeństwo podróżnych, ale wpłynie także na skrócenie przejazdu z centrum do północnych dzielnic miasta - mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz. - To bardzo ważne w kontekście mających powstać nowych inwestycji w rejonie ul. Węglowej, Dąbrowy Miejskiej i Strzelców Bytomskich - dodaje prezydent Mariusz Wołosz.
Co już wykonano na placu budowy?
Przebudowa pierwszego toru na kilku odcinkach linii tramwajowej, części przystanków, modernizacja przejazdów tramwajowych przez ul. Dąbrowa Miejska, Leśną i w rejonie Kąpieliska Krytego przy ul. Parkowej, a także modernizacja wiaduktu tramwajowego nad DK 94 /ul. Wrocławska/ w centrum. To najważniejsze prace, jakie już zostały wykonane w ramach przebudowy torowiska tramwajowego z centrum do zajezdni w Stroszku.
Plany na najbliższe miesiące
Wykonawca inwestycji - konsorcjum firm Contraxim Sp. z o.o. z Zielonej Góry i PPHU Dabud Sp. z o.o. z Chorzowa - nadal będzie prowadził prace związane z przebudową drugiego toru, wykonaniem fundamentów pod nowe słupy trakcyjne, zaś na przełomie III i IV kwartału roku planuje rozpoczęcie kompleksowej przebudowy torowiska na odcinku od ul. Olimpijskiej do Tarnogórskiej. W ramach tego odcinka robót przebudowane zostanie torowisko tramwajowe, z uwzględnieniem dobudowy drugiego toru przy ul. Tarnogórskiej /w rejonie Szkoły Podstawowej Mistrzostwa Sportowego/, skrzyżowanie ul. Chrzanowskiego z ul. Tarnogórską oraz powstanie sygnalizacja świetlna. Nowe sygnalizacje wybudowane zostaną także na dwóch innych skrzyżowaniach - na przejeździe przez ul. Węglową oraz Dąbrowa Miejska.
Jaki jest zakres prac modernizacyjnych?
Przebudowa torowiska tramwajowego od skrzyżowania ul. Powstańców Warszawskich i Sądowej do zajezdni w Stroszku to jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych przez spółkę Tramwaje Śląskie w Bytomiu. Linia ta łączy bowiem centrum Bytomia z Dąbrową Miejską, a także osiedlem im. gen. Ziętka oraz Stroszkiem, zapewniając mieszkańcom tych dzielnic dojazd do centrum, ale również Chorzowa i Katowic. Realizacja tej inwestycji podzielona jest na odcinki, a mimo trwających prac, cały czas utrzymywany jest ruch tramwajowy na tej linii.
Inwestycja obejmuje odcinek ok. 14 tys. metrów toru pojedynczego. Przeznaczony do modernizacji odcinek jest linią niemal w całości dwutorową, wydzieloną. Jedynie przy Szkole Podstawowej Mistrzostwa Sportowego linia na nieco ponad stumetrowym fragmencie jest jednotorowa i w ramach tej inwestycji zostanie ona zastąpiona linią dwutorową. W ramach inwestycji dwutorowa linia tramwajowa wybudowana zostanie w technologii klasycznej na podkładach strunobetonowych, zaś przejazdy torowo-drogowe i przejścia przez torowisko powstaną z użyciem prefabrykowanych płyt torowych. Przebudowany zostanie układ zasilania wraz ze słupami i siecią trakcyjną. Wybudowane zostaną nowe perony tramwajowe, zamontowane elektrycznie sterowane i podgrzewane zwrotnice oraz system smarownic minimalizujący hałas.
Przebudowanych łącznie zostanie 20 rozjazdów, 24 komplety przyrządów wyrównawczych /przy zastosowaniu przyrządów wyrównawczych szyny łączone są spawami, dzięki czemu znacząco zmniejsza się hałas emitowany przez tramwaj/, a także powstaną tzw. trzy przelotki torowe umożliwiające w razie konieczności przejazd tramwaju z jednego toru na drugi i prowadzenie ruchu po jednym torze.
Przypomnijmy, że przebudowa torowiska tramwajowego na odcinku od Śródmieścia Bytomia /od skrzyżowania ul. Sądowej z Powstańców Warszawskich/ do zajezdni w Stroszku kosztuje łącznie 88,5 mln zł.