Piersi królowej utoczone z drewna — wystawa w bytomskiej Kronice

3 min czytania
Piersi królowej utoczone z drewna — wystawa w bytomskiej Kronice


W Bytomiu otwiera się wystawa, która przewartościowuje religijny symbol w kontekście współczesnej kontroli nad ciałem kobiet — od 6 września w CSW Kronika zobaczymy prace ponad 20 artystek i artystów, filmy dokumentalne i projekty powstałe we współpracy z mieszankami miasta.

  • Bytom: zobacz „Piersi królowej utoczone z drewna” w CSW Kronika — wernisaż 6 września
  • Przyjdź i zobacz różnorodne prace artystów z Polski i zagranicy — co czeka widza w Bytomiu

Bytom: zobacz „Piersi królowej utoczone z drewna” w CSW Kronika — wernisaż 6 września

Wystawa „Piersi królowej utoczone z drewna” otwiera się w Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu i będzie dostępna dla publiczności od 6 września do 17 października 2025. Wernisaż zaplanowano na 6 września o godzinie 19:00.

Ekspozycja powstała w oparciu o legendę św. Agaty Sycylijskiej i bada, w jaki sposób symbolika jej męczeństwa — zwłaszcza motyw odciętych piersi jako atrybutu — funkcjonuje dziś jako narzędzie kontroli kulturowej nad kobiecym ciałem. Organizatorzy podkreślają, że projekt wykracza poza sakralny ton legendy i wpisuje ją w współczesne dyskusje o roli i zagrożeniach wobec kobiet.

Kuratorami wystawy są Agata Cukierska i Katarzyna Kalina, a współpracę kuratorską zapewnił Sylwester Piechura. Koordynacją zajmuje się Agata Gomolińska-Senczenko. Projekt otrzymał dofinansowanie z Funduszu Promocji Kultury przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Przyjdź i zobacz różnorodne prace artystów z Polski i zagranicy — co czeka widza w Bytomiu

W projekcie bierze udział ponad 20 twórców i twórczyń z Polski i ze świata. Wśród autorów znaleźli się m.in.: Iwona Demko, Dorota Hadrian, Sidsel Meineche Hansen & Therese Henningsen, Agata Jarosławiec, Agata Konarska & Izabela Sitarska, Claudia Lomoschitz, Kateryna Lysovenko, Monika Mamzeta, Kristina Melnik, Oliwer Okręglicki, Katarzyna Perlak, Maria Plucińska, Ala Savashevich, Milena Soporowska, Małgorzata Szandała, Mariya Vasilyeva, Karo Zacharski oraz Agata Zbylut.

W programie znajdą się prace przygotowane specjalnie na wystawę w Bytomiu, a niektóre realizacje powstały we współpracy z lokalnymi grupami, m.in. z amazonkami i podopiecznymi ośrodka wychowawczego.

Wśród prezentowanych prac wyróżniają się m.in.:

  • „Maintenancer” — wideo Sidsel Meineche Hansen & Therese Henningsen, które pokazuje dom publiczny z lalkami zamiast pracownic seksualnych (prezentowane m.in. na Biennale w Wenecji 2022),
  • obrazy Kristiny Melnik powstające w wojennym Kijowie, łączące tradycję ikonopisania z malarską prezentacją cierpiących ciał,
  • „Szyjcie same” Ali Savashevich — obiekt przypominający połączenie szkolnego fartuszka z kolczugą,
  • „Lactans” Claudii Lomoschitz — wideo analizujące symbolikę laktacji,
  • „Tonic Immobility” Agaty Jarosławiec — praca odnosząca się do tanatozy,
  • film Karo Zacharskiego „40 ml” dokumentujący proces korekty płci autora.

Na wystawie zostaną również pokazane filmy dokumentalne: „I Am Femen” w reżyserii Alain Margot oraz „Brainwashed: seks, kamera, władza” w reżyserii Niny Menkes.

„– Na wystawie „Piersi królowej utoczone z drewna” idziemy tym tropem, odczytując biografię św. Agaty na nowo z wykorzystaniem narzędzi, jakie daje sztuka współczesna, śledząc mechanizmy kulturowej kontroli nad kobiecym ciałem. Nasza opowieść, rozpisana na głosy ponad 20 osób artystycznych z Polski i zagranicy (w tym również z Ukrainy), wpisuje się w dyskusję dotyczącą miejsca, roli i zagrożeń wobec kobiet we współczesnym świecie – mówi Agata Cukierska, jedna z kuratorek wystawy (obok Katarzyny Kaliny i współpracującego Sylwestra Piechury).”

W tekście kuratorskim i w doborze prac widoczne jest również odniesienie do współczesnych wydarzeń — organizatorzy wskazują, że figura św. Agaty została w niektórych kontekstach przyjęta jako symbol sprzeciwu wobec przemocy i narzędzie kampanii kobiecych organizacji.

Partnerami wystawy są: Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Sosnowieckie Stowarzyszenie Amazonek „Życie”, Stowarzyszenie Wspólnota Amazonek „Ostoja” w Bytomiu oraz Teatr Tańca i Ruchu Rozbark. Sponsorem projektu jest „Proen” Gliwice Sp. z o.o. Patronat medialny objęły: Magazyn Szum, Notes na 6 Tygodni, Radio Katowice i Śląska Opinia.

Wystawę będzie można oglądać do 17 października 2025 w CSW Kronika w Bytomiu. To propozycja dla osób zainteresowanych współczesną sztuką, tematami ciała i gender oraz dialogiem sztuki z tradycją i bieżącymi problemami społecznymi miasta.

Na podst. BCK

Autor: krystian