W CSW Kronika wernisaż Piersi królowej utoczone z drewna — prace ponad 20 artystów

Nowa wystawa w CSW Kronika wywraca legendę św. Agaty do góry nogami: ponad 20 artystek i artystów z Polski i świata pokazuje, jak kulturowe mechanizmy kontrolują kobiece ciało. Wernisaż odbył się 6 września, ekspozycja jest w Bytomiu do 17 października.
- Zajrzyj do CSW Kronika w Bytomiu i zobacz, jak sztuka czyta na nowo historię św. Agaty
- Przyjdź do Kroniki - obejrzyj filmy, instalacje i prace stworzone z mieszkańcami Bytomia
Zajrzyj do CSW Kronika w Bytomiu i zobacz, jak sztuka czyta na nowo historię św. Agaty
W Centrum Sztuki Współczesnej Kronika otwarto zbiorową wystawę zatytułowaną „Piersi królowej utoczone z drewna”. Wernisaż miał miejsce w sobotę, 6 września. Kuratorki projektu to Agata Cukierska i Katarzyna Kalina, a w zespole pracuje też Sylwester Piechura. Ekspozycja potrwa do 17 października.
Inspiracją dla kuratorów i zaproszonych twórców jest legenda o św. Agacie Sycylijskiej oraz obrzędowość towarzysząca jej kultowi w Katanii. To jedno z największych świąt religijnych na świecie, gromadzące ponad milion uczestników, z barwną procesją i efektownymi pokazami fajerwerków. Elementem lokalnej tradycji są też ciasteczka przypominające odcięte piersi - odwołanie do tortur, jakim miała zostać poddana męczenniczka.
„Na wystawie ‘Piersi królowej utoczone z drewna’ idziemy tym tropem, odczytując biografię św. Agaty na nowo z wykorzystaniem narzędzi, jakie daje sztuka współczesna, śledząc mechanizmy kulturowej kontroli nad kobiecym ciałem. Nasza opowieść, rozpisana na głosy ponad 20 osób artystycznych z Polski i zagranicy (w tym również z Ukrainy), wpisuje się w dyskusję dotyczącą miejsca, roli i zagrożeń wobec kobiet we współczesnym świecie”
Wystawa skupia się na analizie doświadczeń kobiet i form represji wobec kobiecego ciała. Zaproszeni artyści rozkładają legendę na części pierwsze i wykorzystują różne media - od wideo, przez malarstwo, po instalacje i działania uczestniczące.
Przyjdź do Kroniki - obejrzyj filmy, instalacje i prace stworzone z mieszkańcami Bytomia
Wśród prezentowanych realizacji znajduje się wideo duńskiego duetu Sidsel Meineche Hansen i Therese Henningsen zatytułowane „Maintenancer”. Autorki pokazują w nim dom publiczny, w którym pracownice seksualne zostały zastąpione lalkami. Lalki mają idealnie zaprojektowane ciała, są skonstruowane z myślą o komercjalizacji, ale też wymagają stałej konserwacji i napraw - proces ten śledzi kamera autorek. Wideo było pokazywane m.in. podczas Biennale w Wenecji w 2022 roku.
W Bytomiu zobaczymy także obrazy Kristiny Melnik - artystki malującej w wojennym Kijowie cierpiące ciała, korzystającej z technik wywodzących się ze sztuki malowania ikon. Część prezentowanych prac powstała specjalnie na wystawę w CSW Kronika, a niektóre powstały we współpracy z lokalnymi mieszkankami, m.in. z grupami Amazonek i podopiecznymi ośrodka wychowawczego.
Kuratorzy wybrali prace różnorodne w formie i temacie: obiekt Ali Savashevich „Szyjcie same” - przypominający skrzyżowanie szkolnego fartuszka i kolczugi (autorka była nominowana w ubiegłym roku do Paszportów Polityki); wideo „Lactans” austriackiej Claudii Lomoschitz, które bada symbolikę związaną z laktacją; „Tonic Immobility” Agaty Jarosławiec odnoszące się do tanatozy, czyli reakcji ciała w sytuacji skrajnego zagrożenia; oraz film Karo Zacharskiego „40 ml” dokumentujący proces korekty płci autora.
W ramach wystawy będą także prezentowane dwa filmy dokumentalne: „I Am Femen” w reżyserii Alaina Margota oraz „Brainwashed: seks, kamera, władza” w reżyserii Niny Menkes.
Pełna lista osób uczestniczących w wystawie to: Iwona Demko, Dorota Hadrian, Sidsel Meineche Hansen & Therese Henningsen, Agata Jarosławiec, Agata Konarska & Izabela Sitarska, Claudia Lomoschitz, Kateryna Lysovenko, Monika Mamzeta, Kristina Melnik, Oliwer Okręglicki, Katarzyna Perlak, Maria Plucińska, Ala Savashevich, Milena Soporowska, Małgorzata Szandała, Mariya Vasilyeva, Karo Zacharski, Agata Zbylut.
Instytucja informuje, że część projektów powstała w bezpośredniej współpracy z lokalnymi uczestnikami oraz że wystawa otrzymała dofinansowanie z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzące z Funduszu Promocji Kultury.
Jeśli chcesz zobaczyć wystawę, zaplanuj wizytę do 17 października w CSW Kronika w Bytomiu. To propozycja dla osób zainteresowanych współczesnymi narracjami o ciele, pamięci i społecznych mechanizmach kontroli.
Na podst. UM Bytom
Autor: krystian