Dworcowa

Do końca przyszłego tygodnia potrwa wymiana uszkodzonych płyt chodnikowych przy ul. Dworcowej. Nie mogliśmy dłużej czekać, bo stan nieremontowanej od lat ulicy zagrażał bezpieczeństwu pieszych – mówi Paweł Wittich, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów.
 
Modernizacja reprezentacyjnego deptaka w Śródmieściu to temat, który systematycznie powraca w dyskusjach o niezbędnych w mieście remontach. Przypomnijmy, że ulicę tę przebudowano  gruntownie w latach 90. Wymieniono wtedy nawierzchnię, częściowo  także sieci wodociągowe oraz zainstalowano nowe latarnie.

Od tego czasu, wiele się zmieniło, a to co ma największy wpływ na zniszczenie nawierzchni Dworcowej to wzrastający ruch samochodów.  Płyta duńska, z której wykonana jest nawierzchnia ulicy, nie wytrzymuje obciążeń, zwłaszcza cięższych aut dostawczych i śmieciarek, czego efektem jest  łamanie się, zapadanie płytek. Mieszkańcy Bytomia mogą pamiętać, że kiedyś dostawy i wywóz śmieci z Dworcowej odbywały się przez bramy od strony Jagiellońskiej i Powstańców Warszawskich. Od czasu gdy zamknięto podwórza, ciężkie samochody wjeżdżają na Dworcową, której podbudowa nie jest na to przygotowana. Nie da się całkowicie wyłączyć tej ulicy z ruchu samochodowego. Dopiero gruntowna przebudowa Dworcowej rozwiąże problem uszkadzania nawierzchni  – mówi Paweł Wittich.


 Mieszkańcy zwracali uwagę, że uszkodzone płyty chodnikowe zastępowane są kostką betonową. Jednak dostępność płyt duńskich jest ograniczona – nie ma też możliwości „przełożenia” płyt z innego fragmentu ulicy ze względu na kruchość surowca. Tam, gdzie to konieczne podłoże zostanie ustabilizowane, co ograniczy niszczenie płytek. Niestety, z uwagi na konstrukcję ulicy, w niektórych miejscach problem może powracać.

Popękane płytki wymagały natychmiastowego zabezpieczenia, bo chodzenie po nich groziło, co najmniej skręceniem nogi albo upadkiem i potłuczeniem się. Problemem były też niestabilne, „klawiszujące” płytki. Zdecydowaliśmy się na uzupełnienie ubytków kostką betonową, bo jest wytrzymalsza. Jest to rozwiązanie tymczasowe. Koszt zabezpieczenia ubytków to ułamek kwoty, jaka jest potrzebna na przebudowę Dworcowej. Budżet Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów jest ograniczony, dlatego zabezpieczamy nierówności tam, gdzie jest to konieczne. W zamian zyskujemy proste, stabilne powierzchnie – mówi Paweł Wittich.

Na kompleksową przebudowę ul. Dworcowej potrzeba około 7 mln zł. Powstała już nawet dokumentacja projektowa. Obecnie czekamy na ponowne wpisanie do realizacji tego ważnego dla bytomian przedsięwzięcia – mówi Wittich. „Przebudowa ul. Dworcowej” zakłada kompleksową przebudowę ulicy obejmującą jej nawierzchnię, oświetlenie, media oraz małą architekturę. Miejski Zarząd Dróg i Mostów będzie się także ubiegał o dofinansowanie tej inwestycji ze środków zewnętrznych.

 Trwa także usuwanie nierówności w kostce na ul. Podgórnej, Rynku, Koziołka, Murarskiej oraz na pl. Sobieskiego.

źródło: Biuro Prasowe
Urząd Miejski w Bytomiu