Będą zmiany w oczyszczaniu miasta



O czystości w mieście, koszeniu traw i bezpieczeństwie na placach zabaw rozmawiamy z Robertem Białasem, dyrektorem Miejskiego Zarządu Zieleni i Gospodarki Komunalnej.

Jak dziś przedstawia się kwestia oczyszczania miasta?


Obecnie pieczę nad porządkiem w mieście sprawują dwie firmy, a miasto podzielone jest na trzy rejony. To tymczasowe rozwiązanie wynikające  z faktu, że w III kwartale 2018 r. nie został przygotowany i przeprowadzony przetarg na całoroczne utrzymanie czystości w mieście. Kiedy obejmowałem w styczniu funkcje dyrektora MZZiGK, zastałem następującą sytuację: z jednej strony brak przygotowań do ogłoszenia nowego przetargu, z drugiej - dość liczną korespondencję od dotychczasowego wykonawcy (ZUKTKZ Jacek Wieczorek), który proponował przedłużenie dotychczasowej umowy o kolejny rok, tj. do końca 2019 roku.

W lutym i w marcu tego roku prowadziliśmy z panem Jackiem Wieczorkiem negocjacje w sprawie zawarcia umowy na okres od 15 marca do 30 kwietnia. Niestety, ze względu na jego zbyt wysokie oczekiwania finansowe, zakończyły się one fiaskiem. W tej sytuacji zmuszeni byliśmy wybrać na kwiecień wykonawcę w trybie "z wolnej ręki". To czas, który był potrzebny do rozstrzygnięcia ogłoszonego 13 lutego przetargu na "Letnie i zimowe utrzymanie czystości i konserwacja zieleni w pasie drogowym na terenie miasta Bytomia". Niestety, przetarg trzeba było unieważnić i ogłosić ponownie, bo w całym kraju wystąpiła awaria systemu E-PUAP. Dodam również, że poprzedni zarząd MZZiGK zaplanował niewystarczające środki w porównaniu do złożonych ofert, dlatego musieliśmy unieważnić przetarg i gruntownie przebudować zasady realizacji Akcji zimy. Nad nową specyfikacją pracowaliśmy bardzo intensywnie, udało nam się 12 lipca ogłosić przetarg po raz trzeci. W nowym zamówieniu, którego rozstrzygnięcie zaplanowaliśmy na 31 lipca,  podzieliliśmy Bytom na osiem rejonów. Pojawią się też dodatkowe wymagania, które przyczynią się do poprawy jakości oczyszczania naszego miasta.

Będzie czyściej w Śródmieściu? Bytomianie to właśnie centrum wskazują jako miejsce wymagające  natychmiastowej zmiany wizerunku.


Zdecydowanie więcej uwagi poświęcimy ścisłemu centrum. Spośród ośmiu rejonów aż trzy dotyczą samego Śródmieścia. W ramach oczyszczania ścisłego centrum przewidzieliśmy konieczność sprzątania dróg i chodników 5 razy w tygodniu w sposób ręczny oraz 2 razy mechanicznie. Ponadto wykonawca zobowiązany będzie do zapewnienia czteroosobowego zespołu do bieżącego sprzątania ścisłego centrum w godzinach od 10.00 do 21.00. Co ważne kosze na odpady będą opróżnianie w ścisłym centrum 3 razy dziennie, a pozostałe raz dziennie. Przewidzieliśmy również możliwość opróżniania ich  poprzez wskazanie. O stan sanitarno-porządkowy kładek i przejść podziemnych zadbają pracownicy zaplecza socjalno-technicznego MZZiGK, co umożliwi nam jeszcze większą kontrolę nad jakością.

Tej zimy bytomianie uskarżali się na nieodśnieżone drogi i chodniki.


Istotnie, były problemy z realizacją umowy zawartej przez poprzedni zarząd, czego odzwierciedleniem są liczby zgłoszonych nieprawidłowości. Tylko zeszłej zimy inspektorzy Miejskiego Zarządu Zieleni i Gospodarki Komunalnej  przyjęli prawie tysiąc skarg na stan dróg i chodników. Naliczono prawie 2 tys. nieprawidłowości w realizacji umowy, a w konsekwencji nałożono kary na wykonawców. Przyjęliśmy, że okres zimowy rozpoczyna się 1 listopada i kończy 15 kwietnia. W tym czasie wykonawcy  będą zobowiązani do pozostania w gotowości, czyli monitorowania stanu pogody oraz objazdów rejonów i sprawdzania stanu ulic i chodników. Zasadnicza zmiana polega więc na tym, że prowadzenie akcji zima, która do tej pory trwała przez cały okres zimowy, będzie uruchamiana w zależności od stanu faktycznego, czyli od pogody. Przewidziano przejazdy dobowe, przejazdy jednorazowe (które mogą być ponawiane) oraz przejazdy alarmowe. Najprościej mówiąc, będziemy płacić za faktyczne odśnieżanie i zabezpieczanie przed śliskością.

Czy nowe rozwiązania przewidują także zmiany w zakresie koszenia?

Miejski Zarząd Zieleni i Gospodarki Komunalnej korzysta obecnie z usług dwóch wykonawców. Kosi także dziewięciu pracowników zatrudnionych przez MZZiGK. W Bytomiu teren do wykoszenia to 2,2 mln mkw. trawników, a o ludzi do pracy jest bardzo trudno.

Rozpisując nowy przetarg wprowadziliśmy zmiany w zakresie prac związanych z konserwacją zieleni (koszenie trawników, formowanie żywopłotów), która będzie wykonywana na zlecenie z określeniem terminu wykonania usługi. W przypadku  niewykonania zlecenia w określonym czasie, będziemy nakładać na wykonawcę kary umowne. Jednak przy okazji wiosennego koszenia coraz więcej mieszkańców zwracało uwagę na to, że w przyszłym sezonie warto posiać w niektórych miejscach Bytomia łąki kwietne. 

Są wakacje więc i place zabaw są teraz intensywniej oblężone. Które place zabaw przeszły naprawę, a gdzie jeszcze spotkamy brygady konserwatorskie?


Niestety wieloletnie zaniedbania sprawiły, że potrzeby remontowe na bytomskich placach zabaw są ogromne. Przeprowadzone przez nas kontrole wykazały, że około 30 placów zabaw wymaga pilnych remontów. Od czerwca prowadzimy intensywne prace konserwacyjne – zdemontowaliśmy niebezpieczne urządzenia przy ul. Krupińskiego oraz na Placu Słonecznym, wkrótce pojawią się tam nowe atrakcje dla dzieci. Trwają naprawy na placach zabaw w Parku Konopnickiej i przy ul. Prokopa. By zapewnić bezpieczeństwo najmłodszym w 25 lokalizacjach wymieniliśmy piasek. Przed nami kolejne naprawy urządzeń – niezbędne z uwagi na bezpieczeństwo bawiących się na placach zabaw dzieci.

Autor: Biuro Prasowe UM w Bytomiu
Zdjęcia: Grzegorz Goik