Jaki wpływ mają reklamy na przestrzeń miejską?



Różnej wielkości reklamy na elewacji tego samego budynku, ich nadmiar w jednym miejscu, a także konieczność ograniczenia wielkoformatowych reklam w mieście. To kolejne problemy, jakie poruszyli mieszkańcy podczas spaceru w ramach konsultacji społecznych w sprawie uchwały reklamowej.

Przypomnijmy, że w ramach konsultacji społecznych prowadzone są również badania ankietowe, które potrwają do końca lutego. Kwestionariusz można wypełnić w formie elektronicznej i papierowej. Odpowiedzi na 12 pytań zajmują zaledwie kilka minut, a pytania dotyczą m.in. konieczności regulacji prawnej reklam i elementów małej architektury, wyglądu ogródków gastronomicznych czy wpływu reklam na wizerunek miasta i odbiór krajobrazu.

Wypełnienie kwestionariuszy ankiet to niejedyny sposób, w jaki mogą wypowiedzieć się mieszkańcy na temat przestrzeni. W poniedziałek, 24 lutego odbył się drugi spacer badawczy w ramach konsultacji społecznych. Tym razem uczestnicy spaceru z Rynku wyruszyli w stronę ul. Wrocławskiej mijając po drodze ul. Jainty, gdzie podobnie jak podczas pierwszego spaceru ul. Gliwicką i Dworcową, znajduje się kilka zabytkowych kamienic.

Nagromadzenie w jednym miejscu zbyt dużej liczby reklam, zwłaszcza na wyremontowanych elewacjach kamienic, wpływa negatywnie na wygląd tych miejsc – mówili uczestnicy poniedziałkowego spaceru.

Badania ankietowe i spacery badawcze są elementem prac nad uchwałą w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych oraz ogrodzeń. Tzw. uchwała reklamowa ma wprowadzić ład przestrzenny w mieście, a przedsiębiorcom pomóc w dotarciu z czytelną informacją do klientów. Wnioski z konsultacji społecznych zostaną ujęte w specjalnym raporcie. Na jego podstawie powstaną poszczególne zapisy w uchwale reklamowej.

Przypomnijmy, dzięki Ustawie krajobrazowej, która weszła w życie we wrześniu 2015 r., ład przestrzenny porządkują miasta w całej Polsce. Wprowadziła ona szereg nowych rozwiązań, mających na celu ochronę krajobrazu. Przede wszystkim dała jednak możliwość ustalania przez samorządy zasad i warunków sytuowania szyldów, tablic i urządzeń reklamowych, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów, z jakich nośniki reklamowe mogą być wykonane. Ustawa uprawnia samorządy także do wprowadzenia i egzekwowania kar za niestosowanie się do przepisów.

Autor: Tomasz Sanecki
Zdjęcia: Archiwum UM Bytom/Grzegorz Goik