![Prawie 1,2 km linii kolei wąskotorowej wyremontowane](/images/article/./image202502500p1er14d5ib1flu1g331fi0df21j5c3.jpg)
Ponad 830 tys. zł kosztował gminę remont 1160 metrów linii kolei wąskotorowej, którą kursuje Górnośląska Kolej Wąskotorowa łącząca Bytom z zalewem Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim. Aby jedna z naszych największych atrakcji turystycznych w regionie mogła regularnie kursować, remonty infrastruktury są niezbędne dla jej funkcjonowania i bezpieczeństwa turystów.
Górnośląska Kolej Wąskotorowa to nasza jedna z największych atrakcji turystycznych w mieście i województwie śląskim. Utrzymanie jej w dobrym stanie wymaga stałych nakładów i modernizacji infrastruktury, która w tym roku została wyremontowana dzięki pozyskanemu przez miasto dofinansowaniu z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w kwocie aż 769 tys. zł, co stanowiło ponad 90% wartości umowy na realizację prac – mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.
W ramach zrealizowanych prac wykonawca zmodernizował torowisko wąskotorowe w okolicach stacji Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Północny oraz w rejonie Dąbrowy Miejskiej. Zdemontowane zostały stare podkłady i tory kolejowe, a następnie wykonano nowe podbudowy z kruszywa oraz położono nowe podkłady i tory kolejowe. Warto podkreślić, że cała inwestycja kosztowała 834 tys. 408 zł, z czego 769 tys 407 zł wynosiło dofinansowanie z GZM-u, zaś 65 tys. zł pokryła gmina z budżetu miasta.
Przypomnijmy, że miasto w 2020 roku oprócz remontu torów kolejowych, dofinansowało również Górnośląską Kolej Wąskotorową kwotą blisko 399 tys. zł, tym samym tylko w 2020 roku łącznie z remontem torowiska kolejowego gmina Bytom wspólnie z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią przekazały łącznie ponad 1,2 mln zł.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie – powstała w roku 1853 i przez ponad 140 lat służyła śląskiemu przemysłowi, przewożąc węgiel, rudy metali, czy kamień. Gęsta sieć wąskich torów łączyła większość górnośląskich hut i kopalń, rozciągała się od Raciborza na południu po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy. W swojej złotej erze sieć wąskich torów liczyła ponad 230 kilometrów i obsługiwała niemal 200 bocznic. Od roku 2002 kolej służy już tylko przewozowi turystów, a utrzymują ją samorządy, w tym również Miasto Bytom wraz z pasjonatami skupionymi w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
W sumie kolej zatrzymuje się na dziesięciu stacjach, mijając po drodze zabytkową Elektrociepłownię w Bytomiu-Szombierkach, a także lokomotywownię w Bytomiu-Karbiu, gdzie można zobaczyć zabytkowe parowozy, wagony wąskotorowe oraz tzw. salonkę z 1912 roku.
Warto dodać, że między 27 czerwca a 7 grudnia 2020 roku, kiedy kursowała Górnośląska Kolej Wąskotorowa, przewieziono łącznie ponad 19 600 osób.
Górnośląska Kolej Wąskotorowa to nasza jedna z największych atrakcji turystycznych w mieście i województwie śląskim. Utrzymanie jej w dobrym stanie wymaga stałych nakładów i modernizacji infrastruktury, która w tym roku została wyremontowana dzięki pozyskanemu przez miasto dofinansowaniu z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w kwocie aż 769 tys. zł, co stanowiło ponad 90% wartości umowy na realizację prac – mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.
W ramach zrealizowanych prac wykonawca zmodernizował torowisko wąskotorowe w okolicach stacji Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Północny oraz w rejonie Dąbrowy Miejskiej. Zdemontowane zostały stare podkłady i tory kolejowe, a następnie wykonano nowe podbudowy z kruszywa oraz położono nowe podkłady i tory kolejowe. Warto podkreślić, że cała inwestycja kosztowała 834 tys. 408 zł, z czego 769 tys 407 zł wynosiło dofinansowanie z GZM-u, zaś 65 tys. zł pokryła gmina z budżetu miasta.
Przypomnijmy, że miasto w 2020 roku oprócz remontu torów kolejowych, dofinansowało również Górnośląską Kolej Wąskotorową kwotą blisko 399 tys. zł, tym samym tylko w 2020 roku łącznie z remontem torowiska kolejowego gmina Bytom wspólnie z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią przekazały łącznie ponad 1,2 mln zł.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie – powstała w roku 1853 i przez ponad 140 lat służyła śląskiemu przemysłowi, przewożąc węgiel, rudy metali, czy kamień. Gęsta sieć wąskich torów łączyła większość górnośląskich hut i kopalń, rozciągała się od Raciborza na południu po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy. W swojej złotej erze sieć wąskich torów liczyła ponad 230 kilometrów i obsługiwała niemal 200 bocznic. Od roku 2002 kolej służy już tylko przewozowi turystów, a utrzymują ją samorządy, w tym również Miasto Bytom wraz z pasjonatami skupionymi w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
W sumie kolej zatrzymuje się na dziesięciu stacjach, mijając po drodze zabytkową Elektrociepłownię w Bytomiu-Szombierkach, a także lokomotywownię w Bytomiu-Karbiu, gdzie można zobaczyć zabytkowe parowozy, wagony wąskotorowe oraz tzw. salonkę z 1912 roku.
Warto dodać, że między 27 czerwca a 7 grudnia 2020 roku, kiedy kursowała Górnośląska Kolej Wąskotorowa, przewieziono łącznie ponad 19 600 osób.
Galeria zdjęć:
![](/images/article/zdjecie/4p1er14m2hb12e47anqqi1ohd1psea.jpg)
![](/images/article/zdjecie/4p1er14m2hb17hiipvgt91j6md538.jpg)
![](/images/article/zdjecie/4p1er14m2hb1s7l19c21c93rbr1peq9.jpg)
![](/images/article/zdjecie/4p1er14m2hb1jlheh4uo1b9e1rci7.jpg)
![](/images/article/zdjecie/4p1er14m2hb1vf0nft1djs1kd6186d6.jpg)
![](/images/article/zdjecie/4p1er14m2h7d8j1m821e4dp6191k3.jpg)
![](/images/article/zdjecie/4p1er14m2h711ni1c8dlti1ls31mn14.jpg)
![](/images/article/zdjecie/4p1er14m2hb5md132d10j4n5h1ev35.jpg)
Autor: Tomasz Sanecki
Zdjęcia: Archiwum UM Bytom/Hubert Klimek
![](/images/article/i/powrot.gif)