Bytomski Telefon Seniora spełnia swoją rolę



Od września ubiegłego roku miasto Bytom bierze udział w innowacyjnym projekcie „Halo Aktywni60+”, w którym seniorzy – wolontariusze niosą telefoniczną pomoc innym seniorom.

W projekcie biorą udział trzy polskie miasta: Bytom, Rybnik i Wałbrzych. Bytomski Telefon Seniora to efekt współpracy Urzędu Miejskiego w Bytomiu z Centrum Doradztwa Strategicznego z Krakowa. Stanowi element większego przedsięwzięcia – realizowanego od 2018 roku projektu unijnego „Halo Aktywni 60+”, którego pomysłodawcą i liderem jest krakowska firma. To nowatorski, pilotażowy projekt w Polsce, a wzorowaliśmy się na centrum telefonicznym, prowadzonym przez seniorów, w łotewskiej Rydze. Tamten projekt funkcjonuje od 2015 roku i okazał się sukcesem, podobnie jest w Bytomiu – zapewnia Dagmara Bieńkowska, koordynatorka projektu z Centrum Doradztwa Strategicznego.

Starsi mieszkańcy Bytomia chętnie dzwonią pod numer 32 784 78 48, pod którym mogą zasięgnąć porady, pomocy, jak również porozmawiać na różne tematy z seniorami-wolontariuszami, którzy dyżurują od poniedziałku do środy w godzinach od 10:00 do 14:00. W tym czasie odbierają telefony, wyszukują informacje, a także oddzwaniają do osób, które próbowały się połączyć poza godzinami dyżurów. - Wolontariusze bardzo chętnie wykonują swoją pracę. Mamy już rozpisany cały grafik dyżurów na styczeń oraz luty. W listopadzie był okres podczas którego telefonów było mniej, naszych wolontariuszy to martwiło i dlatego zdecydowaliśmy się na akcję reklamową. Zostało wydrukowanych i rozdanych 10 tysięcy ulotek, informujących o Bytomskim Telefonie Seniora. Akcja przyniosła skutek, bo starsze osoby zaczęły dzwonić częściej – tłumaczy Bieńkowska. Najwięcej telefonów było we wrześniu i grudniu. W tym pierwszym miesiącu przeprowadzono 41 rozmów. Seniorzy dzwonią w różnych sprawach, jedni proszą o pomoc w zrobieniu zakupów, inni chcą uzyskać informacje dotyczące wydarzeń związanych z miastem, czy też pomocy prawnej. W czasie pandemii jednak sporo osób wybiera ten numer, bo chce po prostu porozmawiać – podkreśla Ewelina Romuzga, która jest również koordynatorką projektu z Centrum Doradztwa Strategicznego.

Bytomski Telefon Seniora powstał w ramach projektu Halo Aktywni 60+ – innowacyjne formy włączenia społecznego osób starszych z wykorzystaniem doświadczeń programu "Let us be active!" realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Działania 4.3 Współpraca ponadnarodowa Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój i współfinansowanego z Funduszy Europejskich.

Projekt opiewa na prawie 850 tys. zł, z których podjęto działania szkoleniowe i aktywizujące seniorów z terenu miasta, wyposażono centra telefoniczne (meble, materiały biurowe, 3 komputery, 3 telefony komórkowe oraz abonament telefoniczny). Bytomski Telefon Seniora będzie działał co najmniej do 2023 r. (projekt koordynuje Centrum Doradztwa Strategicznego z Krakowa, a od 1 czerwca 2021 r. – Miasto Bytom).

Autor: LB
Zdjęcia: UM Bytom/Hubert Klimek