Naprawa uszkodzonego torowiska kolei wąskotorowej, spowodowana szkodami górniczymi, została już zakończona. To oznacza, że jedna z największych atrakcji turystycznych w naszym mieście i regionie wraca na tory. Zapraszamy w najbliższą sobotę i niedzielę /21-22 maja/ na przejażdżkę najstarszą, nieprzerwanie działającą na świecie czynną koleją wąskotorową.

Kolej wąskotorowa wraca na tory - fot. Grzegorz Goik

Wiosenne pociągi parowe będą kursowały w każdą sobotę i niedzielę do końca maja. Odjazdy ze stacji Bytom Wąskotorowy - tzw. 5 peron Dworca Kolejowego w Bytomiu /wejście od ul. Zabrzańskiej/, zaplanowano o godzinie 9:30, 13:30 oraz 16:30, a z Tarnowskich Gór o godzinie 11:00 oraz 15:00.

Uwaga! Z przyczyn technicznych, na odcinku Bytom Wąskotorowy - Bytom Karb Wąskotorowy wagony będzie ciągnęła lokomotywa spalinowa. Warto dodać, że wiosenna kolej wąskotorowa kursuje na trasie Bytom Wąskotorowy - Bytom Karb Wąskotorowy - Sucha Góra - Tarnowskie Góry Kopalnia Srebra - Tarnowskie Góry.

Będzie również możliwość zwiedzania z przewodnikiem stacji Bytom Karb Wąskotorowy o godz. 12:00 i 16:00, zaś Izby Tradycji o 12:00 oraz 16:30. Podczas oprowadzenia poznamy historię kolei wąskotorowej oraz zgromadzonych na stacji eksponatach. Miłośnicy kolei będą mogli zwiedzić nastawnię, a także Izbę Tradycji i spróbować swoich sił podczas przejażdżki drezyną ręczną.

Kolej wąskotorowa wraca na tory - fot. Mariusz Senderowski

Przypomnijmy, że Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie - powstała w roku 1853 i przez ponad 140 lat służyła śląskiemu przemysłowi, przewożąc węgiel, rudy metali, czy kamień. Gęsta sieć wąskich torów łączyła większość górnośląskich hut i kopalń, rozciągała się od Raciborza na południu po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy. W swojej złotej erze sieć wąskich torów liczyła ponad 230 kilometrów i obsługiwała niemal 200 bocznic. Od roku 2002 kolej służy już tylko przewozowi turystów, a utrzymują ją samorządy, w tym również Miasto Bytom wraz z pasjonatami skupionymi w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

W sumie kolej zatrzymuje się na dziesięciu stacjach, mijając po drodze zabytkową Elektrociepłownię w Bytomiu-Szombierkach, a także lokomotywownię w Bytomiu-Karbiu, gdzie można zobaczyć zabytkowe parowozy, wagony wąskotorowe oraz tzw. salonkę z 1912 roku.

Rozkład jazdy kolei wąskotorowej