Bytom jest jednym z miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, które skorzysta z pozyskanego przez Metropolię dofinansowania z rządowego programu „Kolej Plus”. W ramach projektu „Prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica-Bytom Bobrek Wsch.” nasze miasto uzyska bezpośrednie połączenie kolejowe z Rudą Śląską i Zabrzem. W poniedziałek 5 grudnia prezydent Bytomia Mariusz Wołosz podpisał w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach umowę ze spółką PKP PLK na opracowanie Studium Projektowo-Technicznego oraz realizacji robót budowlanych w ramach programu „Kolej Plus”.
- Kolej metropolitalna będzie istotną poprawą oferty komunikacji publicznej w naszym regionie. Budowa nowego połączenia kolejowego między Bytomiem a Rudą Śląską i Zabrzem w ramach programu "Kolej Plus" z pewnością będzie atrakcyjnym rozwiązaniem dla osób pracujących i uczących się w tych miastach. Szybkie i bezkolizyjne połączenia między miastami to, coś, czego oczekują od nas mieszkańcy i przedsiębiorcy. Bez rozwoju połączeń kolejowych nie rozwiniemy mobilności w Metropolii - dodaje prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.
Co zyska Bytom dzięki połączeniu z Rudą Śląską i Zabrzem
Budowa nowych łącznic z pewnością przyczyni się do usprawnienia istniejących już połączeń kolejowych. Na budowie nowej linii kolejowej najwięcej zyskają mieszkańcy Bytomia-Bobrka i Bytomia-Szombierek oraz dzielnicy Rudy Śląskiej - Orzegowa, którzy będą mogli bezpośrednio dojechać do Zabrza, Katowic, ale również Gliwic. W ramach zadania inwestycyjnego mają powstać bowiem nowe przystanki osobowe Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska. Tym samym zwiększy się oferta przewozowa w ramach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Podpisana w poniedziałek 5 grudnia umowa na opracowanie Studium Projektowo-Technicznego oraz realizację robót budowlanych w ramach programu „Kolej Plus” zakłada powstanie: koncepcji programowo-przestrzennej określającej w sposób szczegółowy zakres rzeczowy prac niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, dokumentację projektową obejmującą projekt budowlany wraz z nadzorem autorskim, a także konieczność uzyskania niezbędnych dokumentów, pozwoleń oraz decyzji administracyjnych, środowiskowych oraz dotyczących ustalenia lokalizacji linii kolejowej, która połączy Bytom z Rudą Śląską.
Przygotowanie i przeprowadzenie postępowania przetargowego zrealizuje spółka PKP PLK, która będzie nie tylko odpowiadała za całość postępowania o zamówienie publiczne, ale również zawrze umowę z Wykonawcą, będzie sprawować nadzór nad Wykonawcą Studium oraz dokona jego odbioru. Gmina Bytom pokryje 25% netto kosztów kwalifikowanych związanych z opracowaniem Studium, zaś pozostałe 75% pokryje spółka PKP PLK.
Opracowanie Studium Projektowo-Technicznego oraz realizacji robót budowlanych w ramach programu „Kolej Plus” zaplanowane jest na lata 2023-2026, zaś realizacja robót budowlanych na lata 2026-2028.
Kolej połączy Bytom z Rudą Śląską i Zabrzem. Prezydent Bytomia podpisał z PKP PLK umowę na opracowanie Studium Projektowo-Technicznego
Trwa modernizacja kluczowej linii kolejowej dla Bytomia
Przypomnijmy również, że w marcu 2022 roku rozpoczęła się długo oczekiwana przez pasażerów modernizacja linii nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Bytom - Nakło Śląskie. W ramach modernizacji przebudowana zostanie nie tylko infrastruktura torowa, sieć trakcyjna, rozjazdy, wiadukty kolejowe, ale również hala peronowa Dworca PKP oraz przystanki Bytom Karb i Bytom Północny.
Warto podkreślić, że zaplanowano również zmianę układu torowego stacji w Bytomiu, modernizację peronów, remont wiaduktu w ciągu ul. Zabrzańskiej, a także remont hali nad peronami. Modernizacja obejmie także przesunięcie stacji Bytom Północny o około 500 metrów na północ w kierunku ul. Strzelców Bytomskich, tak by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek. Na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki, stojaki na rowery, a także tablice informacyjne.
Wartość całej inwestycji - w tym opracowanie dokumentacji oraz przebudowa linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Bytom - Nakło Śląskie - łącznie wynosi 1,2 mld zł. Dofinansowanie do realizacji tej kluczowej inwestycji kolejowej pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Roboty budowlane przewidziane są na lata 2022-2024.
Linia 132 już zmodernizowana
Przypomnijmy, że w 2021 roku zakończyły się prace torowe na linii kolejowej nr 132 na odcinku Bytom - Zabrze Biskupice oraz linii nr 147 na odcinku Zabrze Biskupice - Maciejów Północny, które znajdują się na trasie z Bytomia do Gliwic. To oznacza, że pociągi towarowe mogą tam jeździć z prędkością do 100 km/h, a więc trzy razy szybciej niż dotychczas. Na modernizacji skorzystali również pasażerowie, bowiem od grudnia 2021 roku wróciło na tę trasę połączenie kolejowe Bytomia z Gliwicami.
Zabrze Biskupice oraz linii nr 147 na odcinku Zabrze Biskupice - Maciejów Północny, które znajdują się na trasie z Bytomia do Gliwic" src="https://www.bytom.pl/assets/pics/aktualnosci/2022-12/PKP - Maciejów.jpg?1670256131740" alt="W 2021 roku zakończyły się prace torowe na linii kolejowej nr 132 na odcinku Bytom - Zabrze Biskupice oraz linii nr 147 na odcinku Zabrze Biskupice - Maciejów Północny, które znajdują się na trasie z Bytomia do Gliwic" width="893" height="1200">
Warto dodać, że koncepcja Kolei Metropolitalnej zakłada rozwój transportu kolejowego z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury. Taka właśnie istnieje na linii Bytom - Gliwice, a dodatkowym atutem tej trasy jest fakt, że po jej modernizacji skrócił się czas podróży, który z Bytomia do Gliwic wynosi obecnie około 16-17 minut.