Od 1 stycznia wejdą w życie nowe przepisy konsumenckie. Warto się z nimi zapoznać, bo dotyczą one wielu ważnych aspektów np. z zakresu ochrony konsumenta.
W wyniku zmian dotychczasowe pojęcie „rękojmi” zostanie zastąpione pojęciem „brak zgodności towaru z umową”, a odpowiedzialność za brak takiej zgodności będzie ponosić przedsiębiorca.
Przepisy wskazują też, jakie cechy musi mieć towar, aby był uznany za zgodny z umową. Musi nadawać się do celów, do których zazwyczaj używa się towaru tego rodzaju z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, norm technicznych lub dobrych praktyk.
Nowe przepisy wyznaczają również hierarchię środków ochrony konsumenta. W pierwszej kolejności, jeżeli towar będzie niezgodny z umową, konsument może żądać jego naprawy lub wymiany i dopiero w dalszej kolejności, o ile naprawa czy wymiana okażą się niemożliwe, konsument będzie mógł skorzystać z kolejnych uprawnień, tzn. żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy.
Wprowadzono także regulacje mające na celu ochronę konsumentów zawierających umowę poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu albo wycieczki, wtedy konsument ma możliwość odstąpienia od umowy w terminie 30 dni.
Zakazano też przyjmowania płatności przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w odniesieniu do umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa podczas wycieczki albo nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo pokazu, chyba że pokaz został zorganizowany w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta na jego wyraźne zaproszenie.
Warto dodać, iż licznym zmianom ulegają również zasady informowania o promocjach. Zgodnie z wprowadzanymi zmianami, jeśli przedsiębiorca chce poinformować o promocyjnym obniżeniu ceny, będzie musiał obok nowej ceny umieścić także informację o najniższej cenie, jaką stosował w ciągu ostatnich 30 dni. Do umów sprzedaży towarów zawartych do 31.12.2022 r. stosuje się dotychczasowe przepisy.