Wystawa „Górnośląskie kroszonki 2023” trwa! W Muzeum Górnośląskim blisko 150 pisanek zgłoszonych na konkurs zachwyca kolorami i wzorami. Do końca kwietnia można oglądać wystawę, na której zaprezentowane są kroszonki wykonane różnymi technikami.

- W tym roku na konkurs wpłynęło 30 zestawów prac. Przeważają jajka wykonane tradycyjnymi technikami, głównie rytowniczą - informuje Anna Grabińska-Szczęśniak, kierowniczka Działu Etnografii MGB, kuratorka wystawy i przewodnicząca jury konkursowego.

Na wystawie „Górnośląskie kroszonki 2023” prezentowane są prace zgłoszone na konkurs w czterech kategoriach: rytowniczej, batikowej, innymi tradycyjnymi technikami, a także nowatorskimi zdobieniami. - Najwięcej prac zostało zgłoszonych w kategorii technik nowatorskich, gdzie największą grupę stanowią kroszonki malowane. Mamy więc jajka zdobione farbami akrylowymi i olejnymi. Co roku w tej grupie jest też najwięcej debiutów. To nie znaczy, że brakuje amatorów zdobienia jajek tradycyjnymi metodami. Trzeba podkreślić, że na konkurs zgłoszono także sporo prac wykonanych techniką rytowniczą - mówi Anna Grabińska-Szczęśniak.

Wystawę tworzą prace zgłoszone do konkursu

W tym roku na konkurs zostało zgłoszonych 148 kroszonek. - Bardzo się cieszę, że grono kroszonkarzy jest tak aktywne, że ciągle przybywają nowi twórcy. Jako muzealnicy wyrażamy radość, że tradycja ta jest ciągle podtrzymywana - powiedziała Iwona Mohl, dyrektor Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu.

Jury spośród wszystkich zgłoszonych prac wybrało najładniejsze pisanki. Autorzy tych dzieł nagrodzeni zostali w różnych kategoriach. Podzieleni ze względu na różne techniki wykonania kroszonek. Wystawa dostępna będzie do 30 kwietnia 2023 roku. W Poniedziałek Wielkanocny świąteczne arcydzieła można oglądać od 12:00 do 17:00. Zapraszamy!

Wyniki tegorocznego konkursu

Technika rytownicza

I nagroda
Klaudia Swoboda
II nagroda
Adam Lasota
II nagroda
Małgorzata Drożdż
III nagroda
Elżbieta Kamińska
III nagroda
Szymon Dylus
Wyróżnienie
Regina Morcinek
Wyróżnienie
Katarzyna Łukaszczyk

Technika malowania woskiem

I nagroda
Joachim Orłowski
I nagroda
Teresa Drapała
II nagroda
Nagroda Ligii Kobiet Nieobojętnych
Małgorzata Drożdż
III nagroda
Barbara Bartoszewicz
III nagroda
Nagroda Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii
Katarzyna Łukaszczyk

Inne techniki tradycyjne

III nagroda
Ignacy Magiera
II nagroda
Olga Paleczna

Techniki nowatorskie

I nagroda
Nagroda Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii
Joachim Orłowski
I nagroda
Barbara Berdyczko
II nagroda
Nagroda Kolei Śląskich
Aleksandra Mrok-Rutkowska
II nagroda
Ewa Gawenda
III nagroda
Nagroda Dyrektora Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu
Aleksandra Berwid
Wyróżnienie
Lidia Dudzik

Nagroda za debiut

Bożena Mańka

Nagroda za debiut

Nagroda Wojewody Śląskiego
Anna Dudzik

Nagroda Publiczności

Teresa Paciorek

Trochę historii

Zwyczaj malowania jaj narodził się na terenie sumeryjskiej Mezopotamii i rozpowszechnił się w starożytności na całym obszarze śródziemnomorskim. Najstarsze pisanki liczą ponad 5000 lat i pochodzą z terenów Mezopotamii, nieco późniejsze zaś z Egiptu, Persji, Rzymu. Od czasu zaadaptowania symboliki jajka przez chrześcijaństwo odgrywa ono ważną rolę jako symbol zmartwychwstania. Kościół dążył początkowo do rozdzielenia tradycji chrześcijańskiej od obrzędowości pogańskiej, zabroniono więc spożywania jajek w okresie Wielkanocy. Zakaz cofnięto dopiero w XII wieku.


Kroszonka ze zbiorów Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, fot. Klara Puzoń