Uszkodzony wskutek silnego wiatru dach parowozowni przy ul. Reja w Bytomiu, z której korzysta Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, będzie naprawiony. Miasto ogłosiło przetarg na naprawę dachu. W ramach remontu zostanie usunięta uszkodzona papa i położona nowa, oczyszczone będą konstrukcja nośna i podstawy świetlików, wykonane obróbki blacharskie. Oferty wykonawcy mogą składać do 19 lipca, a wszystkie prace powinny zakończyć się do 30 dni od dnia podpisania umowy.

Uszkodzony dach budynku lokomotywowni będzie naprawiony

- Od 2021 roku nasze miasto jest członkiem Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Wspieramy kolej wąskotorową dotacjami, współfinansujemy przewozy dla dzieci i młodzieży oraz modernizujemy infrastrukturę zarówno torową, jak i obiekty przy ul. Reja - mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda. - Remont dachu parowozowni jest konieczny, ponieważ w parowozowni znajdują się lokomotywy, które obsługują ruch turystyczny na trasie z Bytomia do Tarnowskich Gór i Miasteczka Śląskiego - podkreśla wiceprezydent Michał Bieda.

Silny wiatr uszkodził dach parowozowni. Doraźne zabezpieczenie nie chroni budynku

Pochodzący z lat dwudziestych XX wieku budynek lokomotywowni ucierpiał podczas silnego wiatru, który oderwał element naświetli, uszkadzając dach obiektu. Doraźne zabezpieczenie nie uchroniło parowozowni przed zalaniami, zwłaszcza w trakcie intensywnych opadów deszczu. Stąd konieczna kompleksowa naprawa dachu, polegająca na demontażu pokrycia z papy, osadzeniu nowego naświetla z poliwęglanu, wykonaniu obróbek blacharskich i położeniu nowej papy.

Dodatkowo poprawiony zostanie także stan techniczny budynku parowozowni poprzez montaż na dachu blach okapowych, wiatrownicy /obróbki blacharskiej będącą wykończeniem dachu nad ścianą szczytową/ oraz rynien. Realizacja tych prac pozwoli nie tylko na zmniejszenie zawilgocenia ścian zewnętrznych, ale również posadzki wewnątrz lokomotywowni.

Gmina wpiera Górnośląskie Koleje Wąskotorowe

Miasto Bytom w ostatnich latach aktywnie wspiera Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, przeprowadzając remonty infrastruktury, ale również pozyskując tabor kolejowy. W 2022 roku naprawione zostało 550 mb torowiska kolejowego za 499 tys. zł, miasto pozyskało z czterech kopalń lokomotywy, wozy urobkowe, wozy średnie do transportu materiałów, wagony podsadzkowe, platformy WOZ, wagon cysterny oraz wóz do transportu butli technicznych, a także napęd zwrotnicowy ręczny i elektryczny, puszki kablowe, tory kolejowe oraz pręty nastawcze.

W 2021 roku po trwającym blisko rok gruntownym remoncie kotła, oddana do eksploatacji została lokomotywa parowa „Ryś” pochodząca z 1950 roku. Z kolei w 2020 roku wyremontowane zostało 1160 metrów linii kolei wąskotorowej za blisko 834 tys. zł. W ramach zrealizowanych prac wykonawca zmodernizował torowisko wąskotorowe w okolicach stacji Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Północny oraz w rejonie Dąbrowy Miejskiej. Zdemontowane zostały stare podkłady i tory kolejowe, a następnie wykonano nowe podbudowy z kruszywa oraz położono nowe podkłady i tory kolejowe.