Kończą się prace w hali peronowej dworca PKP w Bytomiu
Prace modernizacyjne na dworcu PKP w Bytomiu dobiegają końca. Mieszkańcy mogą już cieszyć się nowym dachem hali peronowej oraz innowacyjnymi rozwiązaniami, które zwiększą komfort podróży. Zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda podkreśla, że przebudowa linii kolejowej nr 131 jest kluczowa dla komunikacji w regionie.

Nowoczesne rozwiązania na dworcu PKP w Bytomiu

Przebudowa hali peronowej dworca PKP w Bytomiu osiągnęła znaczący kamień milowy. Prace związane z montażem nowego poszycia dachu oraz przeszkleniem świetlików zostały zakończone. Obecnie trwają roboty związane z oświetleniem, zabudową wind oraz prace wykończeniowe przy pierwszym peronie. Wieczorami halę peronową rozświetla już granatowy napis ledowy „Bytom”, co dodaje jej nowoczesnego charakteru.

Przebudowa linii kolejowej nr 131 – kluczowy szlak komunikacyjny Górnego Śląska

Linia kolejowa nr 131, znana również jako magistrala węglowa, jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych na Górnym Śląsku. Zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda zaznacza: Linia kolejowa nr 131 to bardzo ważny szlak komunikacyjny na Górnym Śląsku. Uwzględniliśmy jej rolę w ramach planowanej budowy centrów przesiadkowych na pl. Wolskiego, w Karbu i Stroszku. Dzięki modernizacji transport z Bytomia do innych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz lotniska w Pyrzowicach będzie szybszy i bardziej komfortowy.

Metamorfoza hali peronowej z 1929 roku

Hala peronowa dworca PKP w Bytomiu, wybudowana w 1929 roku, przeszła kompleksową modernizację. Firma PORR SA przeprowadziła prace związane ze wzmocnieniem konstrukcji hali, zabezpieczeniem antykorozyjnym, montażem krokwi i deskowania. Nowe poszycie dachu wykonano z blachy cynkowo-tytanowej, a przeszklenia świetlików dodają nowoczesnego wyglądu. Montaż dwóch nowych, ledowych napisów „BYTOM” po obu stronach hali został uzgodniony z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, zachowując proporcje dawnych neonów.

Kompleksowa przebudowa infrastruktury kolejowej

Na bytomskim odcinku linii kolejowej nr 131 trwa intensywna przebudowa infrastruktury. W Karbiu modernizowany jest przystanek kolejowy, a nowy przystanek Bytom Stroszek powstaje przy wiadukcie kolejowym nad ul. Strzelców Bytomskich. Przebudowa wiaduktów nad ul. Dąbrowa Miejska, w Zamłyniu, oraz nad ul. Dojazd i Chorzowską jest w toku. Na odcinku Bytom Karb – Nakło Śląskie odbywa się już ruch towarowy po jednym torze, a drugi jest przebudowywany. Na odcinku Chorzów Stary – Bytom Karb trwają zaawansowane prace nad nową infrastrukturą kolejową.

Modernizacja linii kolejowej nr 131 do 2025 roku

Prace modernizacyjne na odcinku magistrali węglowej od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego rozpoczęły się w marcu 2022 roku i obejmują wymianę 76 km torów wraz z siecią trakcyjną. Nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 217 rozjazdów, zwiększą przepustowość linii kolejowej, a pociągi będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h. Modernizacja hali peronowej to tylko jeden z etapów przebudowy. Na odcinku linii nr 131 w Bytomiu modernizowana jest stacja w Bytomiu oraz przystanek kolejowy w Karbiu, a przystanek Bytom – Stroszek został przesunięty o około 500 metrów na północ, aby ułatwić dostęp do komunikacji miejskiej.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują zadanie „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo”. Wartość prac to 1,2 mld zł netto, a dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.


Wg inf z: UM Bytom