Bytom zyska nową jakość transportu publicznego dzięki budowie centrów przesiadkowych. Miasto pozyskało znaczące dofinansowanie na realizację pierwszego z trzech planowanych obiektów, co ma na celu poprawę funkcjonowania komunikacji w regionie.
- Nowe centra przesiadkowe – krok ku lepszej komunikacji w Bytomiu
- Program funkcjonalno-użytkowy – klucz do sukcesu inwestycji
W Bytomiu trwają intensywne przygotowania do budowy trzech centrów przesiadkowych, które mają zrewolucjonizować lokalny transport publiczny. Dzięki pozyskanemu dofinansowaniu w wysokości ponad 7 milionów złotych, miasto rozpocznie realizację projektu w Stroszku. Inwestycja ta jest częścią szerszego planu, który ma na celu integrację różnych środków transportu, w tym autobusów, tramwajów oraz nowego systemu Metroroweru, który ma być uruchomiony w 2024 roku.
Nowe centra przesiadkowe – krok ku lepszej komunikacji w Bytomiu
Budowa centrów przesiadkowych na pl. Wolskiego, w Stroszku i Karbiu to kluczowy element strategii rozwoju transportu w Bytomiu. Wstępne szacunki wskazują, że całkowity koszt realizacji projektu wyniesie około 70 milionów złotych. Miasto stara się o dodatkowe fundusze z Programu FEnIKS oraz Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, co może znacząco wpłynąć na dalszy rozwój infrastruktury.
Prezydent Bytomia, Mariusz Wołosz, podkreśla, że inwestycja ta ma na celu nie tylko poprawę jakości transportu publicznego, ale także ułatwienie mieszkańcom dostępu do różnych form komunikacji.
– Budowa dworca autobusowego przy pl. Wolskiego i centrów przesiadkowych w Stroszku i Karbiu to jeden z priorytetów na najbliższe lata – mówi Wołosz.
Program funkcjonalno-użytkowy – klucz do sukcesu inwestycji
Wszystkie działania związane z budową centrów przesiadkowych opierają się na szczegółowym programie funkcjonalno-użytkowym. Dokument ten określa nie tylko wymagania techniczne, ale także architektoniczne i materiałowe, które muszą być spełnione podczas realizacji projektu. Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia, zaznacza, że celem jest stworzenie zintegrowanego węzła transportowego, który ułatwi mieszkańcom poruszanie się po mieście oraz dojazdy do innych miejscowości w Metropolii.
W ramach inwestycji planowane są m.in. przebudowy dróg, budowa nowych chodników i dróg rowerowych, a także stacji ładowania dla autobusów elektrycznych.
– Chcemy w nich zintegrować połączenia samochodowe, autobusowe, tramwajowe, kolejowe, rowerowe i piesze, aby ułatwić nie tylko podróżowanie w mieście, ale również sprawny i szybki transport do największych miast Metropolii – dodaje Bieda.
Warto zaznaczyć, że koncepcje budowy centrów przesiadkowych były szeroko konsultowane z różnymi instytucjami oraz społecznością lokalną, co świadczy o transparentności i otwartości władz miasta na potrzeby mieszkańców. Realizacja projektu ma na celu nie tylko poprawę jakości transportu, ale także zwiększenie komfortu życia w Bytomiu.
Na podstawie: Urząd Miejski Bytom