Bytom inwestuje 450 tys. zł w podparcie wiaduktu na al. Jana Pawła II do 2025 roku

Bytom przygotowuje się do wzmocnienia wiaduktu na al. Jana Pawła II, który od lipca ogranicza ruch na dwóch pasach. Miejski Zarząd Dróg i Mostów podpisał umowę na tymczasowe podparcie konstrukcji, które ma zapewnić bezpieczeństwo i umożliwić dalsze korzystanie z obiektu do czasu jego kompleksowej przebudowy.
- Bytom inwestuje w stabilność wiaduktu na al. Jana Pawła II
- Jak będą wyglądały prace wzmacniające wiadukt w Bytomiu
- Bytom konsekwentnie modernizuje infrastrukturę mostową
Bytom inwestuje w stabilność wiaduktu na al. Jana Pawła II
Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu zawarł umowę na realizację tymczasowego podparcia przęsła wiaduktu przy al. Jana Pawła II (droga wojewódzka 911) w dzielnicy Rozbark. Całość prac wyceniono na niemal 450 tysięcy złotych, a ich zakończenie planowane jest do końca października 2025 roku.
Prace mają na celu wzmocnienie konstrukcji, co jest niezbędne po lipcowym zamknięciu dwóch pasów ruchu ze względu na pogarszający się stan techniczny obiektu. Jak podkreśla Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia:
„Stale weryfikujemy stan techniczny obiektów mostowych na terenie Bytomia, a na te, które wymagają remontu staramy się pozyskiwać środki zewnętrzne, ponieważ koszty robót budowlanych są bardzo wysokie.”
Dodał również, że przebudowa całego wiaduktu jest konieczna i szacunkowo wymaga nakładów rzędu 33 milionów złotych. Na ten cel już pozyskano 500 tysięcy złotych z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, które zostaną przeznaczone na wykonanie dokumentacji projektowej.
Jak będą wyglądały prace wzmacniające wiadukt w Bytomiu
Wiadukt przy al. Jana Pawła II to ważny fragment drogi wojewódzkiej 911, która łączy Bytom z Piekarami Śląskimi oraz Świerklańcem. Tymczasowe podparcie ma odciążyć newralgiczny filar i pozwolić na utrzymanie ruchu samochodowego oraz kolejowego pod obiektem do czasu jego gruntownej przebudowy.
Zamówienie publiczne wygrała firma FS MOSTY Sp. z o.o. z Krakowa, która będzie miała 90 dni na realizację zadania. Zakres prac obejmuje m.in.: roboty przygotowawcze do montażu klatek odciążających, uniesienie przęsła za pomocą siłowników oraz podparcie konstrukcji stalowymi profilami. Dodatkowo przewidziano uzupełnienie rur spustowych.
Zmiany organizacji ruchu wprowadzone w połowie lipca pozostaną obowiązujące do czasu zakończenia prac i kompleksowej przebudowy wiaduktu. W praktyce oznacza to zamknięcie obu pasów jezdni w kierunku Piekar Śląskich i przekierowanie ruchu na pojedynczy pas po przeciwnej stronie jezdni.
Bytom konsekwentnie modernizuje infrastrukturę mostową
W ostatnich latach miasto intensywnie remontowało inne wiadukty, m.in. ten na ulicy Zabrzańskiej między Szombierkami a Bobrkiem, tramwajowy nad ul. Wrocławską oraz wiadukt przy ul. Chorzowskiej koło osiedla Arki Bożka.
Dodatkowo PKP Polskie Linie Kolejowe prowadziły prace modernizacyjne linii kolejowej nr 131, podczas których wyremontowano lub przebudowano kilka innych wiaduktów w regionie: nad ul. Strzelców Bytomskich, Sikorskiego, Dąbrowa Miejska, Zabrzańską w Zamłyniu, Dojazd, Chorzowską, Sienną oraz Krzyżową.
Na podst. Urząd Miejski w Bytomiu
Autor: krystian