Wystawa „Piersi królowej utoczone z drewna” — interpretacje legendy św. Agaty

2 min czytania
Obrazek przedstawia grafikę promocyjną wydarzenia Wystawa „Piersi królowej utoczone z drewna” — interpretacje legendy św. Agaty

Wernisaż: 6 września 2025 (sobota), godz. 19:00. Wystawa czynna od 6 września do 17 października 2025.

Krótki opis wydarzenia

Grupowa wystawa artystyczna poświęcona reinterpretacjom legendy św. Agaty oraz symbolice kobiecego ciała. Pokaz zgromadzi prace kilkunastu artystek i artystów, którzy w różnych mediach podejmują wątki męczeństwa, przemocy wobec kobiet, seksualności, macierzyństwa oraz zagadnienia niebinarności i cielesności. Kuratorkami projektu są Agata Cukierska i Katarzyna Kalina, a wystawa łączy perspektywy historyczne i współczesne refleksje społeczne.

Szczegóły organizacyjne

  • Data i godzina otwarcia: Saturday, September 6, 2025 at 7:00 PM CEST
  • Termin wystawy: 06.09.2025 – 17.10.2025
  • Miejsce: Rynek 26, 41-902 Bytom, Poland (współrzędne: 50.34658, 18.92316)
  • Kuratorzy: Agata Cukierska, Katarzyna Kalina
  • Koordynacja: Agata Gomolińska-Senczenko
  • Partnerzy i współpraca: m.in. Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, lokalne stowarzyszenia amazonek oraz Teatr Tańca i Ruchu Rozbark

Uczestnicy

W projekcie biorą udział: Iwona Demko, Dorota Hadrian, Sidsel Meineche Hansen & Therese Henningsen, Agata Jarosławiec, Agata Konarska & Izabela Sitarska, Claudia Lomoschitz, Kateryna Lysovenko, Monika Mamzeta, Kristina Melnik, Oliwer Okręglicki, Katarzyna Perlak, Maria Plucińska, Ala Savashevich, Milena Soporowska, Małgorzata Szandała, Mariya Vasilyeva, Karo Zacharski oraz Agata Zbylut.

O czym jest wystawa — opis merytoryczny

Projekt odczytuje ikonografię św. Agaty jako punkt wyjścia do analizy mechanizmów kontroli nad kobiecym ciałem i kulturowych symboli związanych z biologią oraz seksualnością. Motyw odciętych piersi, obecny w tradycyjnych przedstawieniach męczennicy, służy tu jako wieloznaczny znak: jednocześnie symbol płci i macierzyństwa, przedmiot pożądania, a także miejsce przemocy i wykluczenia. Artyści i artystki rozkładają legendę na elementy, mierząc się z tematami tortury, przymusowej seksualizacji postaci świętych oraz współczesnymi dyskusjami o płci i cielesności.

Formuła i metody

Wystawa korzysta z języka sztuki współczesnej — rzeźby, instalacji, pracy performatywnej i innych mediów — by przetwarzać historyczne motywy i zestawić je z aktualnymi problemami społecznymi. Celem jest stworzenie nowej narracji, która skłania do refleksji nad miejscem kobiet i różnorodnych tożsamości płciowych we współczesnej kulturze.

Finansowanie i patronat

  • Dofinansowanie: ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Fundusz Promocji Kultury). Kwota dofinansowania: 216 030 zł; całkowita wartość zadania: 273 130 zł.
  • Sponsor: „Proen” Gliwice Sp. z o.o.
  • Patronat medialny: m.in. Magazyn Szum, Notes na 6 Tygodni, Radio Katowice, Śląska Opinia.

Komu może się przydać ta wystawa

Wystawa zainteresuje osoby ciekawie interpretujące kulturę wizualną, badaczki i badaczy gender, studentki i studentów kierunków artystycznych oraz wszystkich, którzy chcą zobaczyć współczesne artystyczne odczytania historycznych narracji dotyczących ciała i płci.

Autor: info_wydarzenia