Jest najstarszą na świecie nieprzerwanie czynną koleją wąskotorową, obsługuje 10 stacji, a jej trasa liczy około 21 km. Mowa oczywiście o Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej, która już w najbliższą sobotę, 27 czerwca wyruszy na szlak.
W tym roku na podróżnych czeka kilka nowości: większa liczba pociągów (trzy pary w ciągu dnia, a nie, jak dotąd tylko dwie), bezpłatne przejazdy dla dzieci i młodzieży szkolnej do 16 roku życia, a w każdą pierwszą i trzecią niedzielę miesiąca zainteresowanych historią i techniką kolejową po stacji Bytom Karb Wąskotorowy oprowadzi przewodnik. Najważniejsze jednak, że już w sobotę, 27 czerwca miłośnicy GKW będą mogli znowu wyruszyć w trasę z Bytomia do Miasteczka Śląskiego – szczegółowy rozkład jazdy i ceny biletów dostępne są TUTAJ
Pociągi kolei wąskotorowej kursują z Bytomia do Miasteczka Śląskiego, a po drodze zatrzymują się, między innymi, na zabytkowej stacji Bytom Karb Wąskotorowy, w Suchej Górze w pobliżu Rezerwatu Segiet, koło słynnej Zabytkowej Kopalni Srebra (wpisanej niedawno na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO) oraz przy Zalewie Nakło - Chechło. Przystanek początkowy kolei znajduje się na peronie wąskotorowym (peron V) dworca głównego w Bytomiu. Bilety w cenie 14 zł normalny oraz 7 zł ulgowy można nabyć u obsługi pociągu. Bagaż, w tym rowery i wózki dziecięce, przewożony jest bezpłatnie w wagonie bagażowym.
Warto podkreślić, że bezpłatne przejazdy dla dzieci do lat 7 oraz uczniów szkół podstawowych, średnich i zawodowych do 16 roku życia są możliwe dzięki dofinansowaniu w wysokości 400 tys, zł, jakie przekazała gmina Bytom.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie - powstała w roku 1853 i przez ponad 140 lat służyła śląskiemu przemysłowi przewożąc węgiel, rudy metali, czy kamień. Gęsta sieć wąskich torów łączyła większość górnośląskich hut i kopalń, rozciągała się od Raciborza na południu po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy. W swojej złotej erze sieć wąskich torów liczyła ponad 230 kilometrów obsługując niemal 200 bocznic. Od roku 2002 kolej służy już tylko przewozowi turystów, a utrzymują ją pasjonaci skupieni w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz wspierają samorządy, w tym również Miasto Bytom.
W sumie kolej zatrzymuje się na dziesięciu stacjach, mijając po drodze zabytkową Elektrociepłownie w Bytomiu – Szombierkach, a także lokomotywownie w Bytomiu – Karbiu, gdzie można zobaczyć zabytkowe parowozy, wagony wąskotorowe oraz tzw. Salonkę z 1912 roku.
W tym roku na podróżnych czeka kilka nowości: większa liczba pociągów (trzy pary w ciągu dnia, a nie, jak dotąd tylko dwie), bezpłatne przejazdy dla dzieci i młodzieży szkolnej do 16 roku życia, a w każdą pierwszą i trzecią niedzielę miesiąca zainteresowanych historią i techniką kolejową po stacji Bytom Karb Wąskotorowy oprowadzi przewodnik. Najważniejsze jednak, że już w sobotę, 27 czerwca miłośnicy GKW będą mogli znowu wyruszyć w trasę z Bytomia do Miasteczka Śląskiego – szczegółowy rozkład jazdy i ceny biletów dostępne są TUTAJ
Pociągi kolei wąskotorowej kursują z Bytomia do Miasteczka Śląskiego, a po drodze zatrzymują się, między innymi, na zabytkowej stacji Bytom Karb Wąskotorowy, w Suchej Górze w pobliżu Rezerwatu Segiet, koło słynnej Zabytkowej Kopalni Srebra (wpisanej niedawno na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO) oraz przy Zalewie Nakło - Chechło. Przystanek początkowy kolei znajduje się na peronie wąskotorowym (peron V) dworca głównego w Bytomiu. Bilety w cenie 14 zł normalny oraz 7 zł ulgowy można nabyć u obsługi pociągu. Bagaż, w tym rowery i wózki dziecięce, przewożony jest bezpłatnie w wagonie bagażowym.
Warto podkreślić, że bezpłatne przejazdy dla dzieci do lat 7 oraz uczniów szkół podstawowych, średnich i zawodowych do 16 roku życia są możliwe dzięki dofinansowaniu w wysokości 400 tys, zł, jakie przekazała gmina Bytom.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie - powstała w roku 1853 i przez ponad 140 lat służyła śląskiemu przemysłowi przewożąc węgiel, rudy metali, czy kamień. Gęsta sieć wąskich torów łączyła większość górnośląskich hut i kopalń, rozciągała się od Raciborza na południu po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy. W swojej złotej erze sieć wąskich torów liczyła ponad 230 kilometrów obsługując niemal 200 bocznic. Od roku 2002 kolej służy już tylko przewozowi turystów, a utrzymują ją pasjonaci skupieni w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz wspierają samorządy, w tym również Miasto Bytom.
W sumie kolej zatrzymuje się na dziesięciu stacjach, mijając po drodze zabytkową Elektrociepłownie w Bytomiu – Szombierkach, a także lokomotywownie w Bytomiu – Karbiu, gdzie można zobaczyć zabytkowe parowozy, wagony wąskotorowe oraz tzw. Salonkę z 1912 roku.
Galeria zdjęć:
Autor: Tomasz Sanecki
Zdjęcia: Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych