Wykonanie sesji biznesowej jest współcześnie priorytetem dla przedsiębiorców. Warto podkreślić, że z tego typu usług korzystają większe i mniejsze firmy, osoby szukające pracy, a także twórcy, którzy chcą zyskać nowych odbiorców. W chwili obecnej duża ilość fotografów ma w swojej ofercie sesje biznesowe, choć należy pamiętać, że jakość usług może być w tym zakresie bardzo zróżnicowana. Jak powinna wyglądać idealna sesja biznesowa?
(Na zdjęciu: Beatrice Bouchet fotografia biznesowa Prezes zarządu B&B Hotels Polska fotograf Krzysztof Zaleski)
Rozmowa – bez niej się nie obejdzie
Doświadczony fotograf biznesowy z Warszawy przekonuje, że każda sesja biznesowa powinna być poprzedzona długim wywiadem z klientem. Poznanie indywidualnych oczekiwań i preferencji fotografowanych osób jest niezbędne, żeby zrobić dobre zdjęcia. Trzeba bowiem pamiętać, że uniwersalny przepis na zdjęcia do biznesu nie istnieje. Fotograf musi mieć przynajmniej wyobrażenie dotyczące wizerunku, który chcemy stworzyć. Całkowicie naturalne jest, że podczas pierwszej rozmowy z klientem fotograf prosi o adres strony internetowej (jest to bardzo istotne, gdyż zdjęcia biznesowe muszą komponować się z naszą witryną pod względem stylistycznym). Przygotujmy się również na rozmowę dotyczącą naszej przyszłej kariery zawodowej.
Dobry fotograf biznesowy jest przygotowany na nasze pytania, jego zadaniem jest rozwianie naszych obaw (nie należy się ich wstydzić, gdyż są czymś całkowicie naturalnym), a także udzielenie wszystkich niezbędnych informacji. W trakcie rozmowy wstępnej musimy omówić takie kwestie jak przewidywana ilość osób, które będą uczestniczyły w sesji fotograficznej. Wspólnie z fotografem zdecydujemy, czy powinna się ona odbywać w studiu fotograficznym, siedzibie naszej firmy, czy też w plenerze (każde miejsce jest dobre, jednak do sesji poza studiem fotograficznym trzeba się dodatkowo przygotować). Od fotografa biznesowego dowiemy się w jaki sposób najlepiej przygotować się do sesji, a także jak pozować, żeby nasze zdjęcia prezentowały się atrakcyjnie i profesjonalnie.
Strój – jaki będzie najlepszy na sesję biznesową?
Jednym z ważniejszych aspektów naszego przygotowania do sesji biznesowej jest odpowiedni ubiór. Nie ma tu sztywnych zasad, jednak warto w tej sprawie skonsultować się z fotografem biznesowym. Większość osób biorących udział w sesjach biznesowych decyduje się na strój bardzo formalny. W przypadku Panów są to zazwyczaj koszula, eleganckie spodnie i obuwie, które dobrze komponuje się z całą stylizacją. Wiele kobiet na sesje biznesowe zakłada sukienki lub spódnice. Zdarza się, że kobiety ubierają się w taki sam sposób jak mężczyźni. To w co się ubierzemy jest uwarunkowane charakterem prowadzonej przez nas działalności lub zajmowanym stanowiskiem. Ważne jest, żebyśmy wyglądali jak odpowiednie osoby znajdujące się na właściwym miejscu.
Czego lepiej unikać podczas sesji biznesowej w Warszawie
Zdaniem doświadczonego fotografa biznesowego z Warszawy nie istnieją sztywne reguły, do których należy się stosować podczas sesji biznesowych. W większości wypadków można (a nawet powinno się) dostosować sesję biznesową do indywidualnych preferencji każdego klienta. Fotografowie odradzają jednak zakładanie na sesję bardzo jaskrawych kolorów (o ile nie jest to uzasadnione). Tego typu strój na zdjęciu odwraca uwagę odbiorcy, co więcej może powodować problemy podczas obróbki graficznej. Niewskazane są ubrania prześwitujące lub pół-prześwitujące (na zdjęciach będzie widoczna nasza bielizna, co zrobi zdecydowanie złe wrażenie na odbiorcach), a także ubrania wzorzyste (szczególnie te w drobne wzory).
Fotograf radzi, żeby na sesję biznesową nie zakładać soczewek kontaktowych. Oczy na zdjęciach są szalenie ważne, a soczewki mogą sprawić, że nasze spojrzenie będzie wyglądało nienaturalnie.
Jakie oświetlenie i tło najlepiej sprawdzą się na sesję biznesową?
Przeglądając zdjęcia biznesowe wykonane przez różnych fotografów zauważymy co najmniej jeden element wspólny – wszystkie wykonane są na jasnym tle (popularne są szarości i biel). Żeby zdjęcie wyglądało profesjonalnie, konieczny jest wybór odpowiedniego oświetlenia. Dobry fotograf biznesowy zdaje sobie sprawę, że oświetlenie nadaje fotografii głębi i wyrazistości.
Sesja biznesowa a atmosfera
Podczas sesji biznesowej ważna jest atmosfera. Dobry nastrój jest w tym przypadku nie tylko miłym dodatkiem, ale wręcz koniecznością. Doświadczony fotograf biznesowy z Warszawy przekonuje, że bez odpowiedniej atmosfery nie możemy nawet marzyć o udanych zdjęciach. Wyjdą one dobrze pod warunkiem, że fotografowana osoba będzie się czuła pewnie i bezpiecznie.
Z powyższych względów fotograf biznesowy powinien nie tylko posiadać zmysł estetyczny i być uzdolniony technicznie. Specyfika jego zawodu wymaga również, żeby był dobrym psychologiem. W zawodzie tym ważne jest też poczucie humoru i dystans do siebie. Musi on poznać swojego klienta, nawiązać z nim dobrą relację. Osoby korzystające z usług najlepszych fotografów biznesowych przyznają, że przychodząc na sesję biznesową, tak naprawdę czują się jakby odwiedzały dobrego znajomego.
Dowiedz się więcej na temat ile kosztuje portret biznesowy