"Dziadowisko" - to tytuł najnowszej produkcji Teatru Rozbark, którego premierę zaplanowano na 9 i 10 grudnia o 19.00. Spektakl wg koncepcji i w reżyserii Anny Piotrowskiej jest efektem współpracy bytomskiego teatru z Zespołem Pieśni i Tańca "Śląsk" im. Stanisława Hadyny.
- W tym wyjątkowym projekcie, poprzez wykorzystanie różnych form teatralnych i jakości tańca wywiedzionych z dwóch tradycji - klasycznej, ludowej oraz tańca fizycznego, eksperymentalnego - podjęliśmy odważną próbę stworzenia przestrzeni do kreowania nowych wartości i współczesnego widowiska ludycznego - mówi Anna Piotrowska, dyrektorka TR.
Bilety na spektakl w cenie: 40 zł normalny, 30 zł ulgowy, dostępne na stronie: https://bilety.teatrrozbark.pl/?culture=pl&id= , lub w dniu wydarzenia w kasie teatru od godziny 17:00.
O 18:00 przed pokazami spektaklu 9 i 10 grudnia, w piwnicach Teatru Rozbark, odbędzie się wydarzenie towarzyszące premierze: wernisaż wystawy pt.: "Przywoływanie duchów - Summoning Ghosts", która powstała w ramach EXIT CODE 8 Mediatons Biennale Polska 2022. Wstęp na wystawę jest bezpłatny.
Sztuka na podstawie „Dziadów, cz. II”
Tak charakterystyczne dla epoki romantyzmu wątki miłości i śmierci czy przenikania się światów (ziemskiego i świata duchów) mieszają się z elementami absurdu, groteski i współczesnej popkultury. Duchy stają się bardzo ludzkie i przeżywają niespełnioną miłość na nowo. Frustrują się, czują gniew i rozpacz. Element ludzki ulega za to odrealnieniu, staje się zaledwie widmem rzeczywistości. W oryginalny, praktycznie nienaruszony, tekst „Dziadów” części II Adama Mickiewicza, wkradają się cytaty i wątki szekspirowskie cytowane w oryginalnej, anglojęzycznej wersji.
Artyści zabiorą publiczność w podróż domysłów, przypominającą detektywistyczne śledztwo. Kim są postaci na scenie? W jaki sposób odnoszą się do kanonicznego dzieła, a co mówią nam o dzisiejszej rzeczywistości? Liczne transpozycje i przesunięcia wobec oryginału służą bowiem przede wszystkim wydobyciu z figur obecnych w „Dziadach” rozmaitych napięć, emocji i psychologii postaci. Właśnie dlatego spektakl korzysta z różnych estetyk - od horroru po melancholię, zachęcając widza do własnych odczytań i skojarzeń.
Takie są też kreacje postaci w tym spektaklu - podszyte skryptami z romantyzmu i Szekspira. Mają za zadanie zaprosić widza w podróż do podświadomości, pogłębienia odczuwania tajemnicy, którą kryje ludzkie życie.
„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.”