Trwa czas wyprzedaży i różnych promocji. Strony internetowe i reklamy w mediach społecznościowych będą kusiły nas niskimi cenami towarów i innym korzystnymi ofertami. Pamiętajmy, aby w tym czasie nie stracić zdrowego rozsądku i nie dać się nabrać na fałszywe oferty. Stosując się do kilku wskazówek, możemy zminimalizować ryzyko utraty pieniędzy.
Trwający czas promocji i wyprzedaży, w tym internetowych, to również okres wzmożonej aktywności cyberprzestępców. Wiedząc, że wiele osób będzie intensywniej przeszukiwało sieć w poszukiwaniu superokazji, zasypują oni Internet fałszywymi ofertami.
Jak je rozpoznać? Jak nie dać się nabrać? Jak nie stracić pieniędzy i bezpiecznie zrobić zakupy? Stosując się do kilku wskazówek jesteśmy w stanie zdecydowanie zwiększyć swoje bezpieczeństwo w sieci.
Sklepy internetowe
- Szczególną uwagę zwracajmy na cenę. Jeśli interesujący nas towar kosztuje znacząco mniej, niż wszędzie indziej, musi to wzbudzić nasze podejrzenie.
- Pamiętajmy, że sklep internetowy, jak każdy inny, musi posiadać adres i dane rejestracyjne, jak NIP, REGON czy numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, które można zweryfikować on-line.
- Wybierajmy te platformy i sklepy, które mają wiele dobrych opinii klientów.
- Zweryfikujmy adres strony internetowej. Bywa, że występują tam dodatkowe litery lub znaki, których w pierwszej chwili nie zauważamy, mające na celu podszyć się pod nazwy znanych firm.
- Sprawdzajmy od kiedy na rynku funkcjonuje sklep internetowy - im dłużej, tym większa pewność, że jest bezpieczny.
- Sprawdźmy, czy sklep internetowy oferuje różnorodne formy płatności, w tym za pobraniem oraz czy jest podany adres, pod którym towar możemy odebrać osobiście z płatnością na miejscu. Wtedy wiarygodność wzrasta.
- Płacąc za zakupy, nie korzystajmy z linków otrzymanych od niepewnych, nieznanych platform. Zawsze sprawdzajmy adres e-mailowy, z którego otrzymujemy wiadomość, zwracając uwagę, podobnie jak w adresie strony internetowej, na świadomej „pomyłki” oszustów w pisowni.
Portale aukcyjne
- Płaćmy za zakupy, jeśli tylko to możliwe, za pobraniem.
- Przejrzyjmy fora internetowe i zapoznajmy się z komentarzami innych klientów na temat wybranego sprzedawcy.
- Korespondencję w sprawie zakupów, czy sprzedaży, starajmy się prowadzić na danym portalu aukcyjnym. Oszuści często starają się z nami komunikować z wykorzystaniem szyfrowanych komunikatorów.
- Sprawdzajmy dokładnie wiadomości, jakie otrzymujemy podczas płatności mobilnych i czytajmy, na co wyrażamy zgodę oraz jaką kwotę przelewu potwierdzamy.
- Nigdy nie udostępniajmy nikomu naszych haseł i loginów do bankowości internetowej.
Reklama w social mediach
Cyberprzestępcy będą starali się dotrzeć ze swoją fałszywą ofertą promocyjną do maksymalnie dużego grona użytkowników. W związku z tym przygotowują atrakcyjne i wyglądające bardzo korzystnie cenowo oferty, zamieszczając je w mediach społecznościowych. Taka reklama ma nas zachęcić do kliknięcia na nią, a w dalszych krokach do podania swoich poufnych danych do logowania w serwisach, bankowości internetowej czy podania danych karty płatniczej. Pamiętajmy, że podanie takich danych na spreparowanej stronie powoduje, że trafią one bezpośrednio do przestępców.
Oszustwo metodą na „BLIK”
Jedną z częściej stosowanych przez cyberprzestępców metod, jest włamanie na konto w portalu społecznościowym i podszywając się pod właściciela profilu, masowe rozsyłanie do wszystkich znajomych prośby o przekazanie kodu BLIK. Oszuści internetowi, podając się za naszego znajomego lub członka rodziny, bardzo często dodają sformułowania, że nie mogą w tej chwili rozmawiać, że nie chcą przeszkadzać lub że oddzwonią za jakiś czas. Te zabiegi mają uwiarygodnić ich działania i zapobiec dalszej weryfikacji.
Jeżeli otrzymamy więc wiadomość z prośbą o przekazanie kodu do szybkiej płatności na telefon tzw. BLIKA, upewnijmy się, komu go wysyłamy, dzwoniąc do tej osoby. Sprawdzajmy również kwotę i odbiorcę podczas potwierdzania takiej transakcji.
Zachęcamy również do zapoznania się z artykułami na temat bezpiecznych płatności elektronicznych:
- Jak zadbać o bezpieczeństwo płatności bezgotówkowych? Zapoznaj się z poradami przygotowanymi przez NASK, CSIRT KNF i CBZC
- Alternatywa dla tradycyjnych kart płatniczych – płatność telefonem
- Karty płatnicze
- Nowoczesne metody płatnicze