Velostrada nr 5 połączy Bytom i Tarnowskie Góry, miasto podpisało umowy na PFU

W Bytomiu podpisano umowy na opracowanie dokumentacji, która ma przygotować miasto do budowy najdłuższego odcinka metropolitalnej drogi rowerowej. To krok w stronę szybszych i bezpieczniejszych przejazdów międzygminnych, ale też szereg wyzwań projektowych, które teraz trzeba uporządkować.
- Program Funkcjonalno-Użytkowy Velostrady nr 5
- Trasa w Bytomiu i miejskie połączenia
Program Funkcjonalno-Użytkowy Velostrady nr 5
Miejski Zarząd Dróg i Mostów zawarł umowy na opracowanie Programów Funkcjonalno-Użytkowych dla Velostrady nr 5. Wartość kontraktów to ponad 1,1 mln zł, a finansowanie pochodzi z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Dokumentacja ma umożliwić ubieganie się o kolejne środki niezbędne do rozpoczęcia faktycznych prac budowlanych.
“To kolejna dobra wiadomość dla miłośników jednośladów w naszym mieście. Mamy już podpisaną umowę na opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla Velostrady nr 2, która połączy Bytom z Piekarami Śląskimi i Chorzowem oraz umowy na Velostradę nr 5, dzięki której dojedziemy z Bytomia do Tarnowskich Gór. PFU są niezbędne, aby starać się o kolejne środki zewnętrzne, tym razem już na rozpoczęcie budowy dróg rowerowych, których powstanie z pewnością poprawi jakość podróżowania rowerem po naszym mieście”
— Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia
Przygotowywane PFU określą m.in. standardy trasy, typy rozwiązań separujących ruch rowerowy od samochodowego oraz punkty koniecznych powiązań z istniejącą infrastrukturą. To etap, bez którego gmina nie może skutecznie starać się o większe dofinansowanie na realizację.
Trasa w Bytomiu i miejskie połączenia
Projekt Velostrady nr 5 został podzielony na trzy części obejmujące kilkanaście odcinków. W pierwszej fazie trasa będzie prowadzić od granicy z Tarnowskimi Górami do ul. Polnej, dalej do ul. Łokietka i do ul. Hakuby. Drugi fragment ma połączyć odcinek od ul. Hakuby przez ul. Celną aż do ronda NSZZ “Solidarność” i dalej do ul. Węglowej. W trzeciej części planowane jest połączenie ul. Węglowej z ul. Dworską, a następnie doprowadzenie ścieżki do granicy z Piekarami Śląskimi, gdzie przy linii kolejowej trasa spotka się ze skrzyżowaniem al. Jana Pawła II z ul. Kędzierzyńską i powiąże się z Velostradą nr 2.
Wśród planowanych rozwiązań jest także łącznik do ul. Cegielnianej wzdłuż ul. Strzelców Bytomskich, a także odcinek łączący rondo NSZZ “Solidarność” z planowanym Centrum Przesiadkowym w rejonie stacji kolejowej Bytom-Stroszek przy ul. Strzelców Bytomskich. Najdłuższy z odcinków Velostrady nr 5, o długości przekraczającej 11 km, będzie leżał na terenie Bytomia.
Trasa przebiegać będzie przez krajobrazowe fragmenty miasta: obok trasy wąskotorówki w Suchej Górze, przez Stroszek, Dąbrowę Miejską oraz w rejonie północnej obwodnicy GOP, al. Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Projektanci muszą uwzględnić zarówno kwestie ochrony terenów zielonych, jak i bezpieczne przecięcia z ruchem samochodowym i kolejowym.
Velostrady mają pełnić funkcję kręgosłupa rowerowego Metropolii: to w większości trasy odseparowane od jezdni, zaprojektowane pod szybki i pewny przejazd na dłuższych dystansach. Dla mieszkańców oznacza to nie tylko nowe możliwości rekreacji, ale też realne ułatwienia w codziennych podróżach między gminami wchodzącymi w skład Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Kolejne etapy prac będą zależeć od rezultatów PFU i pozyskania dalszych środków na budowę.
na podstawie: MZDiM Bytom.
Autor: krystian

