Tkactwo zamiast klasowej pogadanki - szkoła w Bytomiu uczy młodzież uważności i rozmowy

3 min czytania
Tkactwo zamiast klasowej pogadanki - szkoła w Bytomiu uczy młodzież uważności i rozmowy

W pracowni tkackiej zamiast tradycyjnej lekcji o zagrożeniach młodzież uczy się oddechu, cierpliwości i rozmowy. W Bytomiu projekt łączy warsztat nauczyciela zawodu z pracą psychologiczną, by dotrzeć tam, gdzie słowa często nie wystarczają. W efekcie przy krosnach powstają nie tylko drobne przedmioty, ale i nowe relacje między uczennicami.

  • Medytacje i rozmowy przy krośnie w projekcie Tkając trzeźwe życie
  • W Bytomiu rzemiosło uczy cierpliwości i otwierania się na innych

Medytacje i rozmowy przy krośnie w projekcie Tkając trzeźwe życie

Do programu o nazwie Tkając trzeźwe życie zgłosiła się grupa uczniów - projekt został skierowany do uczniów pierwszej klasy psychologii społecznej i otrzymał wsparcie finansowe od Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Zamiast jednorazowej pogadanki organizatorki postawiły na połączenie zajęć relaksacyjnych z praktyczną pracą w pracowni.

“Na początek skupiłyśmy się na roli oddechu i metodach radzenia sobie z emocjami, kryzysami przy wykorzystaniu własnych zasobów i wsparcia otoczenia”
Izabela Tomczyk, pedagog szkolna, psycholożka i instruktorka jogi

W gabinecie, przed przystąpieniem do krosien, uczestniczki miały krótką medytację i ćwiczenia oddechowe. To też moment na rozmowy o tym, czym są uzależnienia, jak działają na mózg oraz jakie mechanizmy emocjonalne mogą prowadzić do ryzykownych zachowań.

“To nie tylko pogadanka o uzależnieniach, ale przede wszystkim o towarzyszących młodym emocjach”
Izabela Tomczyk

W Bytomiu rzemiosło uczy cierpliwości i otwierania się na innych

Krosna, które trafiły do pracowni dzięki wcześniejszym inicjatywom szkoły, stały się pretekstem do dalszych zajęć. Jak przypomina Katarzyna Kęsik, nauczycielka przedmiotów zawodowych, od razu widziała w nich potencjał do pracy wychowawczej.

“Krosna zakupiliśmy w ramach wcześniej realizowanego projektu, ale kiedy tylko je zobaczyłam wiedziałam, że trzeba je wykorzystać do kolejnych działań”
Katarzyna Kęsik, nauczycielka przedmiotów zawodowych

Pod opieką nauczycielek młode osoby poznają techniki przygotowania osnowy, przeplatania wątku, zmiany kolorów i tworzenia prostych wzorów. Efekt finalny - obrazki, podkładki, zakładki - schodzi na drugi plan wobec tego, co dzieje się przy pracy: rozmów, wsparcia i wzajemnego słuchania.

“Uczniowie zaczynają się otwierać, mówić o trudnościach, emocjach. Bo w życiu, jak przy krośnie – każdy tka swoje, a przędza to nasze uczucia”
Katarzyna Kęsik

Zajęcia realizuje Zespół Szkół Administracyjno-Ekonomicznych i Ogólnokształcących; odbędą się w cyklu zajęć praktycznych i psychologicznych i potrwają do końca grudnia.

Rodzice i nauczyciele często zastanawiają się, co naprawdę trafia do nastolatków. Warsztatowe podejście ma tu kilka zalet praktycznych: praca manualna wycisza, ćwiczy koncentrację i uczy cierpliwości; jednocześnie stwarza neutralne tło do rozmowy o emocjach, zamiast stawiać uczniów w roli biernych odbiorców wykładu. Warto zwrócić uwagę, że połączenie umiejętności pedagoga i nauczyciela zawodu może być powtarzalnym wzorem dla innych placówek - ta metoda działa, bo łączy wsparcie emocjonalne z konkretną czynnością, która angażuje i integruje grupę.

na podstawie: Urząd Miejski Bytom.

Autor: krystian