Dla kierowców poruszających się w stronę Rudy Śląskiej mamy dobrą wiadomość. Dzisiaj popołudniu przywrócony został ruch na przebudowanym skrzyżowaniu ul. Frycza Modrzewskiego i Zabrzańskiej w Szombierkach. Droga jest już przejezdna w obydwu kierunkach.
- Po Nowym Roku uruchomiona zostanie sygnalizacja świetlna, której system wymaga dostrojenia, czego nie chcemy robić teraz, aby nie utrudniać funkcjonowania mieszkańcom Szombierek. Przywróciliśmy ruch na skrzyżowaniu ul. Zabrzańskiej i ul. Frycza Modrzewskiego przed świętami, co z pewnością ułatwi mieszkańcom dojazd do rodziny oraz znajomych w okresie świątecznym. W związku z tym prosimy o ostrożną jazdę - mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.
Przebudowa drogi i torowiska tramwajowego
Ulica Frycza Modrzewskiego to jedna z głównych dróg łączących Bytom z Rudą Śląską. Mieszkańcy Szombierek korzystają z niej codziennie. Przy ul. Frycza-Modrzewskiego znajdują się także obiekty sportowe, jak stadion piłkarski oraz hala sportowa. Wzdłuż ulicy Frycza Modrzewskiego kursuje również jedna z najważniejszych linii tramwajowych łączących Bytom z Rudą Śląska oraz Chorzowem. W marcu gmina Bytom wspólnie z Tramwajami Śląskimi rozpoczęła modernizację odcinka ok. 1,3 km toru tramwajowego pojedynczego wraz z infrastrukturą (słupy i sieć trakcyjna, budowa systemu zdalnego sterowania zwrotnic, modernizacja mostu nad Bytomką oraz budowa nowych platform na przystanku Szombierki Frycza Modrzewskiego).
Dodatkowe prace wydłużyły realizację inwestycji
W ramach inwestycji przebudowane zostało także skrzyżowanie ul. Frycza Modrzewskiego i Zabrzańskiej aż do ul. ks. Włodarskiego. Zakres prac obejmował m.in.: przebudowę zatoki autobusowej i peronu tramwajowego, przebudowę i budowę chodników, zjazdów, ciągu pieszo-rowerowego z kostki betonowej oraz wybudowanie drogi rowerowej, a także przebudowane zostało oświetlenie uliczne i nowa sygnalizacji świetlna. Prace objęły również uporządkowanie zieleńców, nasadzenia drzew i krzewów oraz przebudowę odwodnienia układu drogowego. Warto podkreślić, że w trakcie realizowanych robót konieczne było wykonanie dodatkowych prac, co wpłynęło na termin realizacji inwestycji. Dodatkowe prace obejmowały m.in. budowę drogi z miejscami postojowymi i chodnikiem wzdłuż zachodniego płotu cmentarza oraz likwidację pod powierzchnią starej drogi tzw. spieku, czyli materiału odpadowego wykorzystywanego jako podłoże, który należało usunąć przed prowadzeniem prac związanych z odtworzeniem nawierzchni jezdni. Na ul. ks. Włodarskiego została wykonana nowa nawierzchnia. Dodatkowo przebudowano odcinek ok. 80 m torów wzdłuż peronów tramwajowych. Fragment drogi zyskał nowe włazy pływające, a na istniejących chodnikach zniwelowano bariery architektoniczne.
Przywrócony ruch tramwajowy i kołowy
Przypomnijmy, że 18 grudnia mimo wciąż realizowanych prac modernizacyjnych na torowisku, przywrócony został ruch tramwajowy, a popularna „dziewiątka” ponownie kursuje na trasie z Bytomia przez Rudę Śląską do Chorzowa. Z kolei dzisiaj, 23 grudnia przywrócony został ruch na przebudowanym skrzyżowaniu ul. Zabrzańskiej i Frycza Modrzewskiego i dalej w kierunku do Rudy Śląskiej.
Całkowity koszt inwestycji realizowanej przez firmę Silesia Invest wynosi 13,6 mln zł, w tym 3 mln 49 tys. zł netto to koszt zakresu drogowego.