Po etapie uzgodnień, rozmów z zarządem spółki oraz po dokonaniu szeregu formalności, rozpoczął się proces przejmowania przez gminę Bytom dróg należących do Spółki Restrukturyzacji Kopalń SA. O przejęcie dróg prezydent miasta Mariusz Wołosz zabiegał od ponad dwóch lat - już na początku kadencji zwrócił się do Spółki Restrukturyzacji Kopalń z wnioskiem o przekazanie miastu w drodze komunalizacji całego zasobu nieruchomości SRK SA.
Przebudowa, remonty dróg oraz bieżące utrzymanie ulic to najczęściej poruszane tematy podczas spotkań prezydenta Bytomia z mieszkańcami miasta. Bytomianie bardzo często zgłaszają ubytki w jezdni, powstałe wskutek szkód górniczych pęknięcia oraz wybrzuszenia nawierzchni jezdni czy brak oświetlenia. W naszym mieście nie wszystkie drogi są własnością gminy. Część z nich należy również do spółek węglowych, spółdzielni czy podmiotów prywatnych, a na ich utrzymanie gmina nie ma już wpływu. W ostatnim czasie nasze miasto zdecydowało się jednak na przejęcie części dróg należących do Spółki Restrukturyzacji Kopalń SA, dzięki czemu możliwy będzie ich remont lub do czasu jego wykonania, zabezpieczenie ubytków powstałych w jezdni.
- Jesteśmy w stałym kontakcie z przedstawicielami Spółki Restrukturyzacji Kopalń SA, od których już w 2021 roku jako miasto przejęliśmy część dróg. To długotrwały proces wymagający dochowania wielu formalności, prowadzenia uzgodnień oraz wyznaczenia konkretnych działek, które miasto ma zamiar przejąć - mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda. - W 2021 roku przejęliśmy między innymi część ulic w Szombierkach, Miechowicach oraz Rozbarku o łącznej powierzchni 3 ha - podkreśla Michał Bieda.
W 2021 roku miasto przejęło częściowo 8 dróg, a w planach są kolejne
W 2021 roku gmina przejęła częściowo 8 dróg: część ul. Małachowskiego, Zakątek i Grota Roweckiego w Szombierkach, Tuwima o powierzchni 1,1 ha w Rozbarku, a także część dróg wewnętrznych przy ul. Francuskiej, Racjonalizatorów, Dzierżonia i Energetyki w Miechowicach. Warto podkreślić, że gmina planuje zabezpieczyć około 300 tys. zł na remonty dróg przejętych od Spółki Restrukturyzacji Kopalń SA, gdzie występują największe ubytki w jezdni. Na początek do remontu przeznaczone są ulice na osiedlu Zawadzkiego w Rozbarku, między innymi remont nawierzchni ul. Tuwima, ale również Francuskiej i Racjonalizatorów w Miechowicach.
Warto dodać, że w 2022 roku gmina Bytom ma w planach przejęcie kolejnych dróg należących do SRK SA.
- Podjęliśmy już starania o przejęcie części dróg w Karbiu, Śródmieściu, Szombierkach, Stroszku oraz Miechowicach. Są to fragmenty ulic: Worpie, Łużyckiej, Grota Roweckiego, Strzelców Bytomskich, Mikołaja Reja, Sikorskiego, Wrocławskiej, Olimpijskiej oraz Energetyki - mówi Włodzimierz Drogoś, naczelnik Wydziału Obrotu Nieruchomościami Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
Przypomnijmy, że sieć drogową w naszym mieście stanowią ogólnodostępne drogi wewnętrzne, drogi publiczne gminne, powiatowe, wojewódzkie oraz krajowe. Długość dróg krajowych i wojewódzkich wspólnie wynosi około 35 km, natomiast dróg powiatowych około 56 km, co stanowi prawie 26% sieci dróg publicznych w Bytomiu, zaś długość dróg gminnych obecnie wynosi około 124 km i stanowią one ponad połowę dróg publicznych zlokalizowanych na terenie Bytomia - niecałe 58%. W zarządzie Gminy Bytom znajduje się także około 81 km ogólnodostępnych dróg wewnętrznych.