Budowa stacji ładowania samochodów elektrycznych w pobliżu czy bezpośrednio w budynkach mieszkalnych?

2 min czytania
Budowa stacji ładowania samochodów elektrycznych w pobliżu czy bezpośrednio w budynkach mieszkalnych?

Budowa stacji ładowania samochodów elektrycznych w pobliżu czy bezpośrednio w budynkach mieszkalnych?

Sieć stacji ładownia samochodów elektrycznych stale się poszerza. Wynika to z faktu, ze w naszym kraju rejestruje się coraz więcej pojazdów tego typu. Są one budowane nie tylko przez właścicieli domków jednorodzinnych w garażach czy ogólnodostępnych miejscach, ale i w blokach i ich pobliżu. To właśnie ten aspekt bierzemy pod lupę w naszym artykule.

Jakie ładowarki mogą być zainstalowane bezpośrednio w budynkach mieszkalnych oraz w ich pobliżu?

Bezpośrednio w budynkach mieszkalnych oraz w ich pobliżu zainstalowane mogą być 3 typy ładowarek pojazdów elektrycznych:

  1. prywatne należące do poszczególnych mieszkańców, które wykorzystywane są wyłącznie na jego potrzeby,
  2. półprywatne należące do właściciela budynku, przeznaczone do ładowania pojazdów elektrycznych, których posiadaczami są mieszkańcy danego obiektu,
  3. publiczne należące do właściciela budynku lub operatora zewnętrznego, prawo do korzystania z nich mają mieszańcy, jak i osoby postronne.

My poniżej skupiamy się na kwestiach posadowienia ładowarki półprywatnej w budynku mieszkalnym, przed którym stawiany jest szereg wymagań. Warto jednak zaznaczyć, że właśnie na takie rozwiązanie decyduje się coraz więcej deweloperów, jest ono wygodniejsze w użyciu niż stacje na zewnętrznym parkingu. Budowa stacji ładowania samochodów elektrycznych to zadanie dla Sigmapolska.pl, eksperci firmy z pewnością pomogą wybrać najlepsze i najbardziej opłacalne rozwiązanie w danej sytuacji.

Stacja ładowania bezpośrednio w budynku mieszkalnym jakie wymagania?

W nowoczesnych budynkach mieszkalnych hale garażowe, zazwyczaj podziemne, są już standardem. Zapewniając mieszkańcom wygodę, wielu deweloperów oraz zarządców decyduje się na posadowienie w tym miejscu stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Należy jednak pamiętać, że w tym aspekcie obowiązują restrykcyjne przepisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/844 z dnia 30 maja 2018 roku, zmieniające wcześniejsze zapisy odnoszące się charakterystyki energetycznej budynków oraz efektywności energetycznej. W dokumencie określono, że zapewnienie rozwoju elektromobilności powinno odbywać się w sposób zrównoważony i opłacalny. Oznacza to, że wybudowana infrastruktura powinna być łatwo dostępna, by móc obniżyć koszty ponoszone na poczet posadawiania indywidualnych punktów ładowania samochodów elektrycznych.

Co ważne, w przypadku parkingów mających więcej niż 10 miejsc postojowych i znajdujących się wewnątrz budynku lub fizycznie do niego przylegających ustanowiono obowiązek instalacji infrastruktury kanałowej na wszystkich stanowiskach , tak aby w późniejszej perspektywie móc umożliwić montaż stacji ładowania. Istotne jest także zapewnienie miejsce ładowania dla 20% wszystkich miejsc parkingowych. Zgodnie z krajowymi przepisami moc ładowarki nie może być mniejsza niż 3,7 kW.

Na zakończenie warto podkreślić, że w określonych przypadkach istnieje możliwość odstąpienia od konieczności spełniania wymagań stawianych przez dyrektywę oraz przepisy krajowe i uzyskanie pozwolenia na budowę. Są to jednak indywidualne przypadki, które warto omówić ze specjalistami w dziedzinie elektromobilności.

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

faktybytom_kf