Górnośląskie Koleje Wąskotorowe cieszą się niesłabnącą popularnością. W poniedziałek 14 sierpnia po raz kolejny odbyła się wieczorno - nocna przejażdżka koleją wąskotorową w ramach „Nocnej szychty”, na której pojawiły się tłumy miłośników wąskotorówki. Oprócz przejażdżki uczestnicy wycieczki mogli zwiedzić z przewodnikami stację Bytom Karb Wąskotorowy oraz poznać historię Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, czyli najstarszej nieprzerwanie czynnej kolei wąskotorowej na świecie.
Warto dodać, że po zmroku ze stacji Bytom Karb Wąskotorowy w kierunku Miasteczka Śląskiego wyruszył skład pociągu prowadzony przez lokomotywę spalinową serii Lxd2. Po pokonaniu 21 km i krótkiej przerwie pasażerowie powrócili nocą na stację w Karbiu mijając po drodze stacje w Tarnowskich Górach, Zabytkowej Kopalni Srebra, Suchej Górze oraz w Dąbrowie Miejskiej.
„Nocna szychta” to kolejna atrakcja wprowadzona przez Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Członkowie Stowarzyszenia organizacją liczne imprezy, w tym przejażdżki w okresie zimowym, a także biorą co roku udział w Industriadzie, czyli święcie Szlaku Zabytków Techniki.
W święto 15 sierpnia wąskotorówka też kursuje
Dzisiaj 15 sierpnia miłośnicy kolei wąskotorowej również mogą skorzystać z jednej z największych atrakcji w Bytomiu. Dzisiaj kursują pociągi spalinowe z Bytomia Wąskotorowego (dworzec w Bytomiu, wejście od ul. Zabrzańskiej) oraz parowy z Bytomia Karbia Wąskotorowego do Tarnowskich Gór.
Szczegółowy rozkład jazdy znajdziecie na stronie Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych
Bilety do nabycia u konduktora po zajęciu miejsca w wagonie (płatność gotówką lub kartą) oraz przez Internet
170 lat jednej z największych atrakcji turystycznych w Bytomiu i na Śląsku
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to jedna z największych atrakcji turystycznych w naszym regionie oraz jeden z najważniejszych elementów Szlaku Zabytków Techniki. Można nimi dojechać do Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach, Rezerwatu „Segiet” w Bytomiu - Suchej Górze oraz nad Zalew Nakło - Chechło.
Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych powstało w roku 2003, a celem jego istnienia jest zachowanie w jak najlepszym stanie istniejących linii, budynków i taboru Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz ochrona dziedzictwa przemysłowego. Jego wolontariusze i pracownicy wykonują prace obejmujące wszelkie aspekty działania firmy kolejowej - od utrzymania porządku na terenie stacji i wzdłuż torów poprzez remonty nawierzchni kolejowej, remonty taboru aż po prowadzenie wszelkiej niezbędnej dokumentacji.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie - powstała w roku 1853 i przez ponad 140 lat służyła tutejszemu przemysłowi przewożąc węgiel, rudy metali, czy kamień. Gęsta sieć wąskich torów łączyła większość górnośląskich hut i kopalń, rozciągała się od Raciborza na południu po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy. Od roku 2002 kolej służy już tylko przewozowi turystów, a utrzymują ją pasjonaci skupieni w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych przy nieocenionym wsparciu samorządów.