Dworzec w Bytomiu otrzyma wpis do programu PKP Dworce Przyjazne Pasażerom - co to oznacza dla miasta

3 min czytania
Dworzec w Bytomiu otrzyma wpis do programu PKP Dworce Przyjazne Pasażerom - co to oznacza dla miasta

PKP zapisały bytomską stację na liście inwestycji w ramach programu Dworce Przyjazne Pasażerom. Przebudowa obejmie halę peronową i budynek z 1929 roku, a miasto liczy na poprawę komfortu i integrację transportu.

  • Zobacz jak Bytom zyska na inwestycji PKP
  • Przywróćmy blask dworca z 1929 roku
  • Przygotuj się na zmiany i planuj podróże

Zobacz jak Bytom zyska na inwestycji PKP

PKP S.A. przygotowały nowy program, w którym przewidziano 183 inwestycje na 181 dworcach. Na 106 z nich zabezpieczono środki w wysokości 1,4 mld zł netto czyli ponad 1,7 mld zł brutto, a realizacja programu ma się rozpocząć jeszcze w 2025 roku. Spółka zapowiada, że w razie pozyskania dodatkowych funduszy możliwe będzie wdrożenie kolejnych 77 projektów.

W programie Dworce Przyjazne Pasażerom cel jest prosty - poprawić standard obsługi podróżnych, zwiększyć dostępność obiektów dla osób z ograniczoną mobilnością i wykorzystać dworce jako centra przesiadkowe ze zrównoważonymi rozwiązaniami ekologicznymi. Bytom znalazł się w komponencie inwestycyjnym, co oznacza nie tylko remonty, ale też kompleksową przebudowę istniejącego budynku dworca.

“Dla pasażerów korzystających ze zmodernizowanej hali peronowej i linii kolejowej 131 w Bytomiu to dobra wiadomość. Apelowaliśmy do Polskich Kolei Państwowych o modernizację budynku dworca kolejowego, który ostatni remont przechodził w 2014 roku”
Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia

Przywróćmy blask dworca z 1929 roku

Historia bytomskiego dworca sięga okresu międzywojennego. Obecny budynek zaprojektował architekt Wilhelm Grossart i został oddany do użytku 17 grudnia 1929 roku. Wtedy nowy obiekt zastąpił dwa wcześniejsze dworce z XIX wieku. Nad peronami stoi stalowa, wolno stojąca hala o wymiarach 39,5 m na 140 m z trójprzegubowymi łukami i szklanym dachem. W przedwojennej prasie opisywano też znaczny zegar na wieży.

“był trzecim co do wielkości w całych Niemczech, a średnica zegara wynosi 3,5 metrów. Zegar poruszany jest przez specjalny motor. Jedna z wskazówek waży sama centnar /tj. ok 50 kg/”
polska prasa z 1929 roku

Po II wojnie światowej elewację pokryto tynkiem a szklenie hali zastąpiono blachą, co zmieniło oryginalny wygląd. Ostatnia modernizacja wnętrz i podziemnych dojść miała miejsce w 2014 roku. Teraz PKP i miasto będą miały szansę odzyskać część pierwotnego charakteru przy jednoczesnym dostosowaniu obiektu do współczesnych potrzeb pasażerów.

Przygotuj się na zmiany i planuj podróże

Przebudowa dworca w Bytomiu wpisana jest na listę podstawową programu, co zwiększa szanse na szybsze rozpoczęcie prac. Dla pasażerów oznacza to lepsze warunki oczekiwania, dostępność peronów i integrację połączeń miejskich oraz dalekobieżnych. Urząd miasta i PKP będą informować o harmonogramie prac oraz ewentualnych utrudnieniach w ruchu kolejowym i komunikacji lokalnej.

Realizacja projektu daje też impuls do rewitalizacji przestrzeni wokół stacji, poprawy skomunikowania z tramwajami i autobusami oraz wprowadzenia rozwiązań proekologicznych. Mieszkańcy i podróżni powinni śledzić komunikaty urzędowe i informacje PKP dotyczące kolejnych etapów przebudowy.

na podstawie: Urząd Miejski w Bytomiu.

Autor: krystian