Tramwaj z pierwszeństwem - dodatkowy pas i płynniejszy ruch na skrzyżowaniu Wrocławska-Łużycka

W samym sercu Bytomia zmieniło się jedno z ruchliwych skrzyżowań - tramwaje zyskały priorytet, a kierowcy nowy pas do skrętu. Remont przy Wrocławskiej i Łużyckiej ma usprawnić przejazdy i odciążyć ruch w stronę Karbia i Miechowic. Prace wykonało konsorcjum lokalnych firm, a większość kosztów pokryła Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
- Jak skrzyżowanie przy ul. Wrocławskiej i Łużyckiej zmieniło się po remoncie
- Co to oznacza dla ruchu w Bytomiu - płynniej w stronę Karbia i Miechowic
Jak skrzyżowanie przy ul. Wrocławskiej i Łużyckiej zmieniło się po remoncie
Przebudowa fragmentu przejazdu drogowo-tramwajowego objęła nie tylko torowisko - zmodernizowano też sieć trakcyjną, oświetlenie, kanalizację deszczową oraz sygnalizację świetlną. W ramach inwestycji zabezpieczono również urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz sieci teletechniczne i energetyczne. Dzięki temu tramwaje teraz mają wyraźny priorytet na przejeździe przez skrzyżowanie, co ma skrócić czas przejazdu pojazdów komunikacji miejskiej.
“W tym roku pozyskaliśmy środki z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na przebudowę dwóch skrzyżowań w naszym mieście. Dzięki realizacji tych inwestycji nie tylko tramwaje zyskają pierwszeństwo na przejazdach przez skrzyżowania, ale również zyskają kierowcy” - powiedział Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.
Co to oznacza dla ruchu w Bytomiu - płynniej w stronę Karbia i Miechowic
Dla kierowców najważniejszą zmianą jest dodatkowy, bezpośredni pas do skrętu z ul. Wrocławskiej w ul. Łużycką. Nowy pas ma zmniejszyć zatory w kierunku Karbia i Miechowic, zwłaszcza w godzinach porannego i popołudniowego szczytu. Dla pasażerów komunikacji miejskiej priorytet tramwajów oznacza bardziej przewidywalne rozkłady i krótsze opóźnienia na trasach przebiegających przez centrum.
Przebudowa kosztowała łącznie ponad 2,4 mln zł. Dofinansowanie z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii wyniosło 2 mln 393 tys. zł, a z budżetu miasta pochodziła kwota ponad 48 tys. zł. Wykonawcą robót było konsorcjum z liderem P.P.U.H. Dalpol Sp. J. Piotr Zając, Daniel Ceglarek z Bytomia, partnerem ZIR - W. Sylwestrzak i spółka z Bytomia oraz firmą NJN Kłosek Damian z Knurowa.
Remont ma też aspekt bezpieczeństwa - nowa sygnalizacja i poprawiona kanalizacja deszczowa zmniejszą ryzyko nagromadzenia wody na jezdni i przy torowisku, a wyraźniejsze oznakowanie ułatwi poruszanie się kierowcom i tramwajarzom.
Mieszkańcy zyskają szybciej i pewniej kursujące tramwaje oraz mniej blokad w newralgicznym miejscu miasta. Dla osób dojeżdżających samochodem oznacza to krótsze postoje przy skręcie w Łużycką i płynniejszy przepływ ruchu w kierunkach, które dotąd często się korkowały. Na dłuższą metę inwestycja powinna też ułatwić planowanie kursów komunikacji miejskiej i poprawić komfort codziennych podróży po Bytomiu.
na podstawie: Urząd Miejski Bytom.
Autor: krystian

