Bytom jest jednym z sześciu miast w województwie śląskim, w którym zrealizowano projekt „Przyjazny eUrząd”, celem którego jest podniesienie jakości usług dla mieszkańców miasta w zakresie podatków, opłat lokalnych oraz zarządzania nieruchomościami. Dzięki projektowi bytomianie, którzy posiadają profil zaufany mogą, nie wychodząc z domu, dokonać opłat z tytułu: dzierżawy nieruchomości, użytkowania wieczystego oraz za wywóz śmieci, a także podatku od nieruchomości i opłaty przekształceniowej. Wystarczy tylko wejść na stronę https://eurzad.um.bytom.pl, założyć konto a po jego weryfikacji przez pracowników Urzędu Miejskiego, dokonywać opłat.

- W projekcie realizowanym ze środków Unii Europejskiej uczestniczyło sześć miast z województwa śląskiego: Bytom, Rybnik, Orzesze, Dąbrowa Górnicza, Cieszyn oraz Czechowice-Dziedzice - mówi Krzysztof Gut, naczelnik Wydziału Informatyki Urzędu Miejskiego w Bytomiu. - Projekt ten skierowany jest do mieszkańców, którzy zakładając konto na platformie eUrząd, otrzymają bezpośredni wgląd w dokonywane opłaty na rzecz miasta, ale przede wszystkim będą mogli także w szybki i prosty sposób sprawdzić, kiedy mija termin opłat i dokonać przelewu - dodaje Krzysztof Gut.

eUrząd. Wygodny sposób na dokonywanie opłat

Najważniejszą funkcjonalnością projektu jest możliwość dokonania opłat z tytułu dzierżawy nieruchomości, użytkowania wieczystego, opłaty przekształceniowej oraz za wywóz śmieci, a także podatku od nieruchomości bez wychodzenia z domu. Wystarczy, aby mieszkaniec miał założony profil zaufany oraz zarejestrował się poprzez Platformę eUrząd i złożył wniosek o rejestrację. Po weryfikacji wniosku przez pracowników Urzędu Miejskiego, która trwa do 14 dni, mieszkaniec Bytomia otrzymuje dostęp do serwisu, umożliwiający mu dokonywanie opłat.

System został tak przygotowany, aby klienci korzystający z niego mogli w szybki sposób dokonać przelewu, dlatego platforma eUrząd umożliwia dokonanie opłat za pomocą systemu BLIK, poprzez przelew bankowy, ale również posiada funkcję wydruku przelewu bankowego. Tym samym każdy mieszkaniec nie tylko w szybki, ale również bezpieczny sposób może w każdej chwili załatwić najważniejsze opłaty na rzecz gminy.

Warto dodać, że zanim system został wdrożony w życie konieczne było przeszkolenie pracowników Urzędu Miejskiego w Bytomiu, którym podlegają opłaty i podatki na rzecz gminy. W sumie przeszkolonych zostało około 60 pracowników między innymi z wydziałów: Podatków i Opłat Lokalnych, Egzekucji Administracyjnej, Poboru i Windykacji Dochodów, Obrotu Nieruchomościami, Komunalnego, a także Informatyki, którzy wspomagają projekt pod kątem informatycznym.

Projekt „Przyjazny eUrząd podniesienie jakości usług w zakresie podatków i opłat lokalnych oraz zarządzania nieruchomościami w 6 miastach: Bytom, Rybnik, Orzesze, Dąbrowa Górnicza, Cieszyn, Czechowice-Dziedzice”, który kosztował prawie 1,8 mln zł zrealizowany został dzięki pozyskaniu dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w kwocie ponad 1,5 mln zł. Celem projektu, który wykonała dla wszystkich gmin firma Rekord Systemy Informatyczne z Bielska- Białej było podniesienie jakości usług dla mieszkańców poprzez automatyzację rozliczeń oraz poprawę dostępności do informacji o sposobie rozliczeń i przebiegu spraw związanych z opłatami i podatkami na rzecz gmin.

Co jeszcze oferuje eUrząd?

eUrząd poza możliwością dokonywania opłat na rzecz gminy umożliwia także bezpośrednie przekierowanie do założenie konta na platformie ePUAP, dostęp do niektórych formularzy elektronicznych usług udostępnianych przez Urząd Miejski w Bytomiu, a także skorzystania z informacji udostępnianych w Biuletynie Informacji Publicznej. Tym samym mieszkańcy miasta otrzymują w jednym miejscu możliwość skorzystania z kilku programów, które ułatwiają kontakt z Urzędem Miejskim.

Logotypy