Z ogólnopolskich statystyk wynika, że około 10% Polaków uchyla się od opłat za gospodarowanie odpadami. Z niedoskonałościami systemu mierzy się również nasze miasto. O konieczności zgłoszenia osób zamieszkujących daną nieruchomość, bytomianie są informowani m.in. podczas rejestracji nowo narodzonego dziecka w Urzędzie Stanu Cywilnego.

Gmina Bytom na bieżąco stara się weryfikować liczbę osób zamieszkujących daną nieruchomość względem liczby osób zgłoszonych w deklaracjach śmieciowych.

- Ponieważ każda gmina stosuje różne mechanizmy weryfikacji, które pozwalają wyłapać różnice pomiędzy liczbą osób objętych składanymi deklaracjami a liczbą osób faktycznie przebywających w danej nieruchomości, każdorazowo przypominamy mieszkańcom o konieczności korekty deklaracji śmieciowych, np. podczas rejestracji dziecka w USC - mówi Przemysław Juroszek, naczelnik Wydziału Komunalnego Urzędu Miejskiego w Bytomiu.

Urodziło ci się dziecko? Pamiętaj o zmianie deklaracji za odpady

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana, w tym, m.in.: narodziny dziecka, wyprowadzka lub przeprowadzka. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana. W przypadku zgonu mieszkańca czas na dokonanie zmiany deklaracji został wydłużony do 6 miesięcy.

- Zarejestrowanie dziecka w USC to dobra okazja, by dopełnić formalności związanych z korektą deklaracji. Nie każdy wywiązuje się z tego obowiązku. W ubiegłym roku z 1101 dzieci zarejestrowanych w bytomskim USC, aż 765 nie było ujętych w deklaracji. Tłumaczenia były różne np. że zapomnieli lub mają inny adres zamieszkania i zameldowania lub mieszkają za granicą. Część osób przyznała otwarcie, że nie zgłosiła dziecka, by nie płacić więcej - mówi Przemysław Juroszek.

Jak zaznacza naczelnik Wydziału Komunalnego, gminy bilansują wydatki na gospodarowanie odpadami z opłat pobieranych od mieszkańców, a koszty funkcjonowania systemu pokrywają mieszkańcy, którzy płacą za wywóz odpadów.

Brak aktualnej deklaracji = konsekwencje finansowe

- Obecnie trwają postępowania administracyjne, w których ustalamy ilu mieszkańców faktycznie zamieszkuje daną nieruchomość. Jeśli właściciel nie złoży korekty deklaracji, gmina ma prawo wydać decyzję, w której określi wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i konieczność uregulowania zaległych opłat nawet kilka lat wstecz. Warto dokonać zmiany bezzwłocznie - przekonuje Przemysław Juroszek.